مهار آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلندمرتبه چالش‌های خاصی دارد و دست کم تجربه نزدیک و عینی آتش‌سوزی و ریزش ساختمان ۵۲ ساله پلاسکو ثابت کرد که حتی اگر قهرمانانی جان‌فدا در لباس آتش‌نشان داشته باشیم اما از سایر جنبه‌های تجهیزاتی، استانداردهای ساخت و ساز و بهره‌گیری از مصالح مقاوم به آتش غافل شویم، نتیجه تنها در بروز یک «فاجعه» خلاصه می‌شود و بس.



به گزارش ایسنا به نقل از گروه صنعتی فیبو، تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور امروزه شاهد رویش برج‌های مرتفع با ده‌ها طبقه است که جدای از استحکام سازه‌ها، اگر به مصالحی که حاصل جدیدترین تکنولوژی روز دنیا هستند در فضاهای داخلی و بیرونی آن توجه نشود، ممکن است در صورت بروز حادثه‌ای چون آتش سوزی در کنار ضعف تجهیزاتی آتش نشانی (پلکان‌های مرتفع، تجهیزات آبپاشی و…) بار دیگر شاهد رخدادهایی تلخ از جنس پلاسکو و متروپل باشیم به خصوص که این روزها بحث ساختمان‌های ناایمن در پایتخت به سوژه ای داغ در محافل حاکمیتی، کارشناسی و رسانه‌ای تبدیل شده است.
 ساختمان‌های بلندمرتبه سطوح بالایی را برای اطفاء حریق و دسترسی آتش نشانان دارند که کار را برای مهار آتش و نجات افراد دشوار می‌کند ضمن اینکه در چنین شرایطی نباید از ضعف فشار آب و سختی خارج کردن افراد گرفتار هم غافل بود.
به دلیل اهمیت بالای مهار آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلندمرتبه، رعایت نکات ایمنی و استفاده از تکنولوژی‌های مدرن بخصوص کاربرد مصالح ساختمانی جدید از جمله ورق های اکسید منیزیم در این زمینه بسیار حیاتی است.

“https://fiboiran.com/”>گروه صنعتی فیبو پیام آور ایمنی
 
حالا که صحبت از ساختمان‌های بلندمرتبه، خطر آتش سوزی در طبقات بالا و دژ مستحکمی بنام ورق‌های اکسید منیزیم معروف به Mgo Board شد، بد نیست به ویژگی‌ها و خواص این ورق‌ها که کاربرد آنها در هر ساختمان به مثابه فرشته نجات هموطنان است، اشاره‌ای داشته باشیم.

استفاده از ورق‌های اکسید منیزیم یکی از تکنولوژی‌های مورد استفاده در اطفاء حریق ساختمان‌های بلندمرتبه است. این ورق‌ها به عنوان جزئی از سیستم‌های اطفاء حریق مورد استفاده قرار می‌گیرند و تاثیر مهمی در مقابله با حریق دارند که برخی از مهمترین تاثیرات این ورق‌ها عبارتند از:

۱. مقاومت به دما: ورق‌های اکسید منیزیم دارای مقاومت بالا به دما هستند؛ به این معنا که در معرض حرارت بالا در زمان حریق، این ورق‌ها به تدریج دما را کاهش می‌دهند و اطفاء حریق را تسهیل می‌کنند.

۲. ایجاد مواد اطفاء: اکسید منیزیم در حرارت بالا اکسیژن را از دست می‌دهد و سبب آزادسازی مواد اطفاء می‌شود که می‌توانند به مهار آتش سوزی کمک کنند.

۳. عمر مفید بالا: این ورق‌ها دارای عمر مفید بالا و پایداری در برابر شرایط مختلف محیطی هستند.

۴. عدم تولید دود و گازهای سمی: در هنگام حریق، ورق‌های اکسید منیزیم به عنوان مانعی از مواد غیرسمی عمل می‌کنند و تولید دود و گازهای سمی را کاهش می‌دهند.

۵. کاهش خسارت به ساختمان: استفاده از این ورق‌ها می‌تواند خسارت‌های به ساختمان را کاهش دهد و زمان برای تخلیه ساختمان از افراد و ساکنان را افزایش دهد.


با استفاده از ورق‌های mgo دیگر «پلاسکو» تکرار نمی‌شود

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگریدکی شاپ فروشگاه لوازم مزدالینک مطالب دیگرشیرآلات بهداشتی

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *