تهران – ایرنا – مقاله تحلیلی ویک گزارشی منتشر کرده است مبنی بر این که انگلیسی ها و آمریکایی ها بر این باور هستند که نزاع روسیه و اوکراین تا ۱۵ یا ۲۰ سال دیگر ادامه خواهد داشت.


به گزارش ایرنا از هفته نامه تحلیلی ویک، با ورود به هفتمین روز حمله روسیه به اوکراین، یک کاروان نظامی روسیه به طول ۶۴ کیلومتر در حدود ۳۲ کیلومتری شمال کی یف متوقف شده است و شهرهای خارکف، خرسون و ماریوپل اوکراین در محاصره هستند. ارتش روسیه روز سه شنبه بمباران شهرها را تشدید کرد. فیلم حمله موشکی به برج تلویزیونی کی یف و صحنه خودروها و ساختمان های منفجر شده در رسانه ها بازخورد زیادی داشت.


در این میان تحلیلگران سیاسی و مقامات دولتی انگلیس و آمریکا همگی بر پیش بینی خود از به درازا کشیدن جنگ  اوکراین و روسیه تاکید می کنند.


الکس وارد از پولیتیکو می نویسد، علیرغم «آغاز ضعیف کارزار نظامی مسکو، اکثر مقامات و تحلیلگران غربی بر این باورند که روسیه به تاکتیک های محاصره روی خواهد آورد و در نهایت راهی برای شکستن مقاومت اوکراین پیدا خواهد کرد». یک مقام آمریکایی به سی‌بی‌اس نیوز گفت که روسیه می‌تواند کی یف  و اوکراین را ظرف چهار تا شش هفته به‌طور تاکتیکی تصرف کند.


با این حال، بنا به گزارش ویک، “با توجه به مقاومت اوکراین، آمریکا و قدرت های غربی باور ندارند که این یک جنگ کوتاه باشد. ” وزیر امور خارجه انگلیس تخمین زد که این جنگ ۱۰ سال طول خواهد کشید. او روز دوشنبه خطاب به نمایندگان مجلس انگلیس گفت این جنگ احتمالاً ۱۰، ۱۵ یا ۲۰ سال طول می کشد و در نهایت، روسیه شکست خواهد خورد.


مارگارت برنان، خبرنگار سی بی اس، سه شنبه شب در گزارشی گفت این جنگ برای روسیه مانند یک باتلاق خواهد بود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را به فضاحت خواهد کشاند. در عین حال پیامدهایی منفی برای رئیس جمهور آمریکا، بایدن خواهد داشت.


امیلی هاردینگ، کارمند سابق شورای امنیت ملی، روز سه شنبه هشدار داد که آمریکا و اروپا برای ۸ تا ۱۰ سال باید آماده آثار  مخرب اقتصادی این درگیری باشند. مایکل ویکرز، رئیس سابق عملیات سیا در افغانستان هم می گوید: آثار و عواقب زیانبار این جنگ می تواند بیشتر آز آسیب های شوروی سابق در افغانستان در دهه ۱۹۸۰ باشد؛ زیرا ما آمریکایی ها می‌توانیم کاری کنیم که به روسیه آسیب شدیدی وارد شود.»


جان هربست، سفیر سابق آمریکا در اوکراین هم می گوید: «آمریکا امید زیادی به مقاومت اوکراینی ها دارد.»


در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه(۵ اسفند)، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه “عملیات نظامی ویژه” علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد.


روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.


اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.



You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *