تهران- ایرنا- مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به درگیری‌ها در اوکراین بر رعایت ایمنی و امنیت تاسیسات هسته‌ای و مواد رادیواکتیو در اوکراین تاکید کرد.


به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز برای بررسی ایمنی هسته‌ای، امنیت و اقدامات مرتبط با آن در رابطه با جنگ روسیه و اوکراین برگزار شد.


رافائل گروسی ضمن ابراز نگرانی شدید خود از شرایط اوکراین، اظهار داشت: این برای اولین بار است که یک درگیری نظامی در حال رخ دادن در نزدیکی تاسیسات بزرگ هسته‌ای است؛ همچنین در این زمینه، سایت هسته‌ای چرنوبیل که در سال ۱۹۸۶ دچار حادثه شد نیز در نزدیکی درگیری‌ها قرار دارد.


وی تاکید کرد: ایمنی و امنیت تأسیسات و مواد هسته‌ای اوکراین و سایر مواد رادیواکتیو در این کشور تحت هیچ شرایطی نباید به خطر بیفتد.


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: آژانس خواستار خویشتن‌داری تمامی طرف‌ها و انجام تمامی اقداماتی است که می‌تواند امنیت سایت‌های هسته‌ای یا مواد رادیواکتیو را در اوکراین به خطر بیاندازد زیرا در این صورت پیامدهای جدی رخ داده و تلفات انسانی و آلودگی زیست محیطی به همراه خواهد داشت.


گروسی خاطرنشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ابتدای درگیری‌ها، بر ایمنی و امنیت تأسیسات هسته‌ای اوکراین از طریق مرکز حوادث و اضطرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IEC) نظارت داشته و ما به‌روزرسانی‌های مختلفی را به طور مرتب در این رابطه دریافت می‌کنیم.


وی با این حال افزود: با وجود شرایط غیرمعمول درگیری نظامی که باعث افزایش خطر و چالش‌ها شده اما تمامی نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین در شرایط عادی در حال فعالیت هستند.


اوکراین دارای پانزده نیروگاه فعال اتمی است که بیش از نیمی از برق این کشور را تامین می‌کنند.


گروسی اعلام کرد: روسیه روز گذشته به ما اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور کنترل منطقه «زاپورژیژیا» را در اختیار گرفته‌اند که بزرگترین نیروگاه اتمی اوکراین در آنجا قرار دارد. شش واحد از ۱۵ واحد عملیاتی نیروگاهع‌های اتمی اوکراین در این منطقه قرار دارد.


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: نیروهای روسی کنترل تمامی تاسیسات نیروگاه هسته‌ای چورنوبیل واقع در منطقه ممنوعه را به دست گرفته‌اند. گزارشی از تلفات یا تخریب در این سایت صنعتی گزارش نشده است. در روزهای نخست درگیری سطوح افزایش یافته تشعشع در محل گزارش شد که احتمالاً به دلیل حرکت وسایل نقلیه نظامی سنگین که خاک را مختل می کند، این اتفاق رخ داده است.



You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *