ایسنا/مرکزی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تلاش داریم که امسال اراک در لیست شهرهای تالابی کشور قرار گیرد.


یوسف یوسفی ۱۶ خردادماه ۱۴۰۲ در نشست مطبوعاتی به مناسبت آغاز هفته محیط زیست با اشاره به اینکه استان مرکزی دارای ۳۰۴ هزار هکتار منطقه حفاظت شده در قالب ۱۲ منطقه و یک اثر طبیعی ملی است، اظهار کرد: ۶۳ گونه جانوری و ۱۳۳۶ گونه گیاهی در استان مرکزی شناسایی شده است که در بین گونه های گیاهی، ۱۴۴ گونه، دارویی و ۱۰ گونه منحصر به فرد است.


وی افزود: در حوزه پسماند سالانه ۳۰۰ هزار تن پسماند خانگی و شهری، یک میلیون تن پسماند صنعتی و ۲۶۰۰ تن پسماند بیمارستانی و عفونی در استان تولید می شود. ۱۱ تصفیه خانه شهری و دو تصفیه خانه روستایی در استان فعال است، اما در حوزه پساب تاکنون موفق به بازچرخانی نشده ایم.


یوسفی گفت: در زمینه استقرار صنایع با ممنوعیت ۱۲۰ کیلومتر از تهران و ۳۰ کیلومتری اراک روبرو هستیم و در حال حاضر اراک، شازند و ساوه با پدیده آلودگی مواجه و حدودا ۵۰ درصد سال آلوده هستند.


وی تصریح کرد: اراک امسال تا امروز دو روز پاک، ۶۷ روز سالم و ۸ روز ناسالم برای گروه های حساس داشته است، در حالی که در سال گذشته ۴ روز پاک، ۲۱۶ روز سالم، ۱۰۹ روز ناسالم برای گروه های حساس، ۳۱ روز ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۳ روز بسیار ناسالم و ۲ روز خطرناک ثبت شد ولی امسال به نظر می رسد وضعیت بهتری داشته باشیم و بارندگی ها قدری به این شرایط مطلوب کمک کرده است.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به ۱۶ تا ۲۲ خردادماه به عنوان هفته محیط زیست، بیان کرد: هفته محیط زیست در واقع یک فرصت فرهنگ سازی است و با محوریت این هفته باید به کاهش چالش های محیط زیست کمک کرد. در این راستا در شهرستان های استان برنامه های فرهنگی ترتیب داده شده صنایع نیز مشارکت خواهند داشت به شکلی که امسال ۱۰۰ خانه محیط زیست در شهرهای استان افتتاح می شود و صنایعی که بیش از ۵۰ نفر پرسنل داشته باشند، باید واحد HSE و کارشناس محیط زیست داشته باشند و این خانه های محیط زیست را فعال کنند. باید این الزام با مطالبه گری رسانه ها در حوزه هوای پاک، پساب، پسماند به جدیت دنبال شود.


یوسفی تصریح کرد: یکی از دلایلی که در حوزه فعالیت خانه های محیط زیست در استان عقب هستیم این است که بدنبال کار نمایشی نیستیم، این خانه ها وظیفه فرهنگی دارند و باید مکانی باشند که فعالان ایده های خود را در آن مطرح کنند. برای اجرای این طرح محیط زیست مساعدت خواهد کرد. امسال برای فعالیت هدفمند این خانه ها به سمت صنایع رفتیم، بر این اساس باید خانه محیط زیست صنایع فعال باشد. به دنبال فعالیت های با انگیزه و روی ریل مناسب هستیم تا برنامه ها با شکل درست و با اولویت صنایع عملی شوند.


وی اضافه کرد: راه اندازی مجمع خیرین محیط زیست را در استان پیگیری می کنیم تا افراد علاقمند به انجام کارهای خیر در حوزه محیط زیست را جذب کنیم.


یوسفی با اشاره به افتتاح تصفیه خانه شرکت طبیعت و بیمارستان امام رضا(ع) در زرندیه در طول هفته محیط زیست، از برگزاری همایش خشکاله در ۲۲ خردادماه در ساوه خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این همایش ترویج فرهنگ خشکاله(پوست میوه) و حذف آن از پسماندهای خانگی، کاهش شیرابه ها و استفاده برای علوفه دام است و اگر این اتفاق رقم بخورد در سطح استان این طرح را توسعه خواهیم داد.


وی تجلیل از محیط بانان استان و برگزاری نمایشگاه نقاشی از گونه سیاه گوش(یک گونه گربه سان در فراهان) در تاریخ ۱۷ خردادماه به منظور حفظ این گونه را به عنوان دیگر برنامه های هفته محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد و گفت: هوشمندسازی نظارت بر تالاب میقان و منطقه هفتاد قله اراک با نصب دوربین های مخصوص در نقاط مشخص نیز از دیگر برنامه هاست.


وی با بیان اینکه امسال ارتقای دو منطقه استان به منطقه حفاظت شده را دنبال خواهیم کرد، گفت: حفاظت مشارکتی گونه های جانوری و پوشش گیاهی استان مدنظر است و در همین راستا غار کهک با مشارکت دهیاری کهک به بخش خصوصی واگذار شد که در کنار بهره برداری از آن مباحث حفاظتی نیز دنبال می شود.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به پیگیری برنامه مدیریت جامع زیست بومی تالاب میقان اراک و افزودن موضوعاتی چون مدیریت بحران و توسعه مشارکت های مردمی و استفاده از ظرفیت دهیاری و شوراهای اسلامی و توسعه گردشگری به این برنامه گفت: تلاش داریم با پیگیری مباحث مرتبط با مدیریت بحران، در صورت وقوع حوادثی چون آتش سوزی و وقوع بیماری اقدامات نظام مند و یکپارچه انجام گیرد، همچنین امسال به صورت جدی پیگیر خواهیم بود تا اراک به عنوان یک شهر تالابی معرفی شود و در صدد توسعه امکانات مورد نیاز تالاب از جمله خودروی تالابی خواهیم بود.


وی در ارتباط با پدیده گرد و غبار گفت: استان مرکزی در ۶ ماه از سال با پدیده گرد و غبار روبروست و طرح مدیریت و شناسایی کانون های گرد و غبار در اراک اجرا می شود و اعتبارات آن اختصاص می یابد و توسط محیط زیست، جهاد کشاورزی، هواشناسی و منابع طبیعی در مناطق غبارخیز این اعتبارات هزینه می شود.


یوسفی با اشاره به اخذ عوارض آلایندگی از صنایع آلوده استان، بیان کرد: در اواخر سال گذشته، تصویب شد که ۵۰ درصد عوارض آلایندگی باید با تایید محیط زیست هزینه شود و امسال پروژه هایی به شهرداری ها اعلام می شود که در توسعه محیط زیست موثر باشد. در حال حاضر در اراک ۳۹ پروژه موثر در کاهش آلودگی هوا تصویب شده که ۱۸ پروژه مربوط به شهرداری هاست و بنا داریم استقرار ۵ ایستگاه سنجش آلودگی هوا توسط شهرداری طی یک برنامه دو تا سه ساله اجرایی شود و یک ایستگاه به زودی خریداری و نصب می شود. یک ایستگاه نیز توسط محیط زیست در دلیجان نصب می شود، در مجموع امسال ۸ ایستگاه سنجش در استان تهیه و نصب خواهد شد.


وی با بیان اینکه برای حفظ باغات سنجان و کرهرود برنامه هایی تهیه و تصویب شده که اجرایی خواهد شد، افزود: در ارتباط با مازوت سوزی نیروگاه حرارتی شازند، از ابتدای سال به فکر بودیم و پیگیر اجرای مصوبات سال های گذشته مبنی بر جایگزینی انواع سوخت ها به جای مازوت هستیم و تلاش داریم که در شش ماهه نخست سال که فصل مازوت سوزی نیست کارها انجام شود تا در نیمه دوم سال مازوت سوزی انجام نگیرد، همچنین تلاش داریم استفاده از انرژی خورشیدی توسعه یابد.


یوسفی اضافه کرد: در سال گذشته در استان مرکزی ۲۸۷۳ واحد صنعتی رصد و پایش شد که ۲۷۶ واحد مشمول پرداخت عوارض آلایندگی شدند و صنایع امسال نیز باید نسبت به خوداظهاری اقدام کنند، اگر این کار انجام نشود مشمول نیم درصد عوارض می شوند و باید نیم درصد فروش خود را به عنوان عوارض پرداخت کنند. این رقم در سه ماهه دوم و سوم و چهارم به ترتیب افزایش می یابد.


وی با اشاره به صدور ۱۱۳ مجوز برای افزایش ظرفیت و اصلاح پروانه ها، ۱۳۹ مجوز بهره برداری و ۳۴۱ مجوز برای استقرار واحدهای صنعتی در استان در سال گذشته تاکید کرد که اداره کل محیط زیست استان مرکزی به دنبال استقرار صنایع تولیدی همسو با محیط زیست است و در حوزه مدیریت سبز نیز ادارات و شرکت ها در بحث توسعه فضای سبز و مدیریت انرژی باید تلاش داشته باشند و عملکرد آنها در جشنواره شهید رجایی مورد ارزیابی قرار می گیرد. آنها باید صرفه جویی آب و برق و گاز داشته باشند و از گونه های کم آب بر در فضای سبز مجموعه خود استفاده کنند. در حال حاضر در اداره کل محیط زیست استان نوعی چمن استفاده می شود که کم آب بر است و برای هرس آن انرژی زیادی لازم نیست.


وی در خصوص مدیریت پسماند در استان گفت: کارگروه پسماند در سال گذشته هر دو ماه یکبار برگزار شد و تلاش داریم که امسال هر ماه یکبار برگزار شود. با توجه به وضعیت پسماندهای استان به نظارت بیشتر بر بخش بهره وری نیاز است و باید آلودگی ناشی از پسماندها کاملا مدیریت شود. بنا بوده است که پسماند های خانگی و شهری استان در اراک و ساوه جمع آوری و فرآوری شود و به دنبال پیگیری رفع مشکلات این طرح هستیم، همچنین در بحث پسماندهای عفونی شهر اراک نیز در حد توان مباحث نظارتی دنبال می شود، اما اگر مسئله ای وجود دارد و زباله ها در سطح شهر رها می شوند، حتتما شهروندان به اداره کل منعکس کنند تا مراتب نظارتی گسترده انجام گیرد.


یوسفی با اشاره به فعالیت پویش مسیر سبز ایران پاک، گفت: براساس این پویش، فعالان محیط زیست اقدام به ساماندهی نیروهای گارگری و پاکسازی حاشیه جاده ها از زباله می کنند. این پویش از سال ۱۳۹۹ تاکنون در استان مرکزی اجرا شده است، اما کیسه های زباله حاصله نباید در طبیعت رها شوند و باید نسبت به جمع آوری این کیسه های زباله به سرعت اقدام شود.


وی در خصوص اقدامات یگان حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: سال گذشته هشت قبضه سلاح غیرمجاز، ۵۷ قبضه سلاح مجاز و یک قبضه اسلحه جنگی و ۸۴۷ عدد انواع ادوات شکار کشف شده است. ۲۹۵ لاشه از انواع حیات وحش و ۱۴ مورد حیات وحش زنده نیز از متخلفین کشف شد و ۳۰۵ نفر ساعت آموزش توسط محیط بانان به دانش آموزان در این رابطه ارائه شد.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *