ایسنا/همدان رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان ملایر با اشاره به کمبود نیروی انسانی برای سال تحصیلی جدید گفت: سال گذشته ۱۴۰ کلاس بدون معلم داشتیم و امسال این تعداد به ۳۰۰ کلاس افزایش یافته است.


مهدی عابدینی نیا روز یکشنبه چهارم تیر ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان ملایر اظهار کرد: سال گذشته با نیروهای خرید خدمات و نیروهای بازنشسته کمبود نیروی انسانی را جبران کردیم اما امسال نیروی خرید خدمات نداریم و از طرفی حدود ۲۵۰ معلم بازنشسته می شوند.


وی با بیان اینکه جذب ۹۳ نیرو از طریق آزمون استخدامی آموزش و پرورش، پاسخگوی مقطع آموزش ابتدایی شهرستان نیست، افزود: سال گذشته ۵۴ نیروی خرید خدمات داشتیم اما امسال هیچ نیروی خرید خدماتی نخواهیم داشت.


سوادآموزی مدرسه محور خواهد شد


عابدینی نیا با تاکید بر اینکه در سال تحصیلی جدید سوادآموزی مدرسه محور خواهد شد و به مدارس واگذار می شود، مطرح کرد: ۳۵ نیروی نهضت سوادآموزی در سطح شهرستان داریم اما قرار است امسال با اضافه تدریس معلمان شاغل، آموزش نهضت سوادآموزی انجام شود.


وی با بیان اینکه وضعیت نیروی انسانی شهرستان، وضعیت خوبی نیست، خاطرنشان کرد: در صورت کمبود نیروی انسانی در مدارس، مجبوریم خودمان به کلاس برویم.


وی پروژه مهر را یکی از مهمترین برنامه های آموزش و پرورش در تابستان با هدف آماده سازی مدارس برای سال تحصیلی خواند و مطرح کرد: شعار پروژه مهر امسال « چرخش‌های تحول آفرین در عدالت آموزی، تربیتی، کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش توانمندی دانش آموزان برای رونق تولید» است.


عابدینی نیا از پویش پیدا کردن یک کلمه جایگزین برای لغت “پروژه” در عبارت “پروژه مهر” خبر داد و افزود: با توجه به اینکه کلمه لاتین است، قرار شد در قالب یک پویش اگر کسی کلمه مناسبی به جای کلمه “پروژه” پیشنهاد دهد به بهترین پیشنهاد، یک میلیون تومان جایزه اهدا خواهد شد و تا ۹ تیر ماه این پویش ادامه دارد.


هنرستان ها؛ اولویت تجهیز مدارس


وی به تشکیل هفت کارگروه در راستای پروژه مهر امسال اشاره و بیان کرد: اولین کارگروه، کارگروه تعمیر و تجهیز با هدف ساماندهی نیروهای انسانی و تجهیز مدارس است.


عابدینی نیا اولویت تجهیز مدارس را هنرستان ها دانست و ابراز امیدواری کرد با کمک و همکاری گروهای جهادی و خیرین و انعقاد تفاهم نامه ای با حوزه معاونت پشتیبانی، در تعمیر و تجهیز مدارس به ویزه هنرستان ها پیشرفت کنیم.


وی به تخصیص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز مدارس استان همدان در سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: ۳ میلیارد تومان از این اعتبار سهم ملایر بود اما امسال میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای این بخش هنوز مشخص نشده است.


عابدینی نیا کارگروه تبیین، تبلیغ و اطلاع رسانی را دومین کارگروه پروژه مهر برشمرد و از انعقاد تفاهم نامه ای با شهرداری در زمینه روابط عمومی و اطلاع رسانی خبر داد.


وی با بیان اینکه کارگروه تایید صلاحیت در خصوص تایید صلاحیت نیروها و ساماندهی و تایید صلاحیت افراد فعال در پروژه مهر عمل می کند، گفت: کارگروه چهارم نظارت و ارزیابی است که شامل نظارت بر ثبت نام در مدارس است.


عابدینی نیا با بیان اینکه ثبت نام پایه اول ابتدایی در مدارس آغاز شده است، افزود: سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان نیز که تا ۲۵ خرداد ماه مهلت داشت، تا سوم تیر ماه تمدید شد و افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه سنجش، مراحل ثبت نام و سنجش نوآموز را پیگیری کنند.


رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان ملایر به دو پایگاه سنجش در سطح شهرستان اشاره و تصریح کرد: ثبت نام دوره اول متوسطه از پنجم تیر ماه آغاز خواهد شد و ثبت نام دوره دوم متوسطه و پایه دهم را در مرداد ماه خواهیم داشت.


پیش بینی ۳۰۰۰ کلاس اولی برای سال تحصیلی جدید در ملایر


عابدینی نیا پیش بینی کرد برای سال تحصیلی جدید ۳۰۰۰ دانش آموز پایه اول دبستان در شهرستان داشته باشیم و افزود: طبق آیین نامه اجرایی مدارس، ملاک ثبت نام به جزء مدارس خاص شامل تیزهوشان، نمونه دولتی و شاهد تنها منطقه جغرافیایی است.


وی با اشاره به شبهه ای مبنی بر حذف مدارس قرآنی توسط آموزش و پرورش گفت: شهرستان ملایر چهار مدرسه قرآنی شامل مدرسه قرآنی یاسین، کوثر، طاها و فخریه دارد که هیچ یک حذف نخواهند شد و باید تلاش کنیم همه مدارس قرآنی باشند.


عابدینی‌نیا تأکید کرد: انتخاب دانش آموز در این مدارس باید طبق آیین نامه اجرایی مدارس، براساس منطقه جغرافیایی و نه ملاک دیگری باشد.


وی با بیان اینکه مدرسه ابونصرفارابی قبلا جزو مدارس خاص بود اما در حال حاضر محله محور است، مطرح کرد: با اصنافی که برای ثبت نام در مدرسه یک دانش آموز قولنامه سوری تنظیم کنند، برخورد می شود.


رئیس اداره آموزش و پرورش ملایر تأکید کرد: هر مدرسه ای در زمان ثبت نام تنها حق دریافت هزینه کتاب، پول بیمه دانش آموزی(براساس سال گذشته ۳۰ هزار تومان) و هزینه لباس کار برای هنرستانی ها را دارد و به جزء این موارد حق گرفتن هیچ هزینه ای را تا ۳۱ شهریور ندارند.


عابدینی نیا خاطرنشان کرد: اگر دانش آموزی بدهی شهریه از سال های گذشته داشته باشد، باید پرداخت شود اما برای سال تحصیلی جدید فعلا هیچ هزینه ای نباید دریافت شود.


وی در ادامه یکی دیگر از کارگروهای پروژه مهر را کارگروه سلامت و تربیت دانست و گفت: این کارگروه در راستای نظارت بر ایمنی مدارس، ایمن سازی فضای مدارس، مباحث ورزشی، فضای بهداشتی ، مشاوره های تربیتی و آسیب شناسی های تربیتی با مسئولیت معاونت پرورشی عمل می کند. 


عابدینی نیا بیان کرد: کارگروه ششم نیز کارگروه آموزش ابتدایی در قالب طرح جبران افت تحصیلی، نظارت بر برنامه هفتگی مدارس، کیفیت آموزشی و توانمند سازی است.


وی با بیان اینکه امسال کارگروه مردمی سازی به کارگروه ها اضافه شده است، افزود: در راستای  بیانه گام دوم انقلاب و در راستای سند تحول بنیادین، امور مردم به خود مردم واگذار می شود بنابراین اهداف آموزش و پرورش نیز به مردم واگذار خواهد شد.


عابدینی نیا با اشاره به توجه ویژه دولت به این موضوع، اظهار کرد: گروهای جهادی، خیرین، سمن ها و سازمانهای مردم نهاد در حوزه تعلیم و تربیت، می توانند در این راستا کمک کنند.


شناسایی ۷۳ مدرسه برای اجرای طرح “شهید روح الله عجمیان”


وی به طرح “شهید روح الله عجمیان” با هدف بهسازی و شاداب سازی مدارس کمتر برخوردار  اشاره و تصریح کرد: تاکنون ۷۳ مدرسه برای اجرای این طرح احصا و شناسایی شدند و سه جلسه نیز با گروه های جهادی برگزار شده است.


عابدینی نیا با بیان اینکه در این طرح مدارس با اولویت بیشتر مشمول طرح بهسازی هستند، گفت: هر کس در حد توان خود می تواند به اجرای طرح شهید عجمیان کمک کند

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگرآموزش چاپ و بسته بندی توسط حامد ایرانپور

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *