پس از آنکه رئیس‌جمهوری سوریه تاکید کرد خروج نیروهای ترکیه از شمال کشورش تنها راه به‌ عنوان پیش شرطی برای احیای روابط با ترکیه است، روسیه اعلام کرد که در حال انجام بررسی‌های نهایی درباره نقشه راه ازسرگیری روابط میان آنکارا و دمشق است.


به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الوطن سوریه، میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری این کشور در امور خاورمیانه و آفریقا در این باره اعلام کرد: مسکو اکنون آخرین بررسی‌ها و اقدامات را بر روی نقشه راه عادی سازی روابط میان دمشق و آنکارا انجام می‌دهد.


وی گفت: زمانی که پروژه خود را در آستانه ارائه کردیم رویکردها و تناقض‌های متفاوتی به وجود آمد و به همین دلیل بار دیگر با در نظر گرفتن نظرات مطرح شده در نشست آستانه، موضوع نهایی کردن این نقشه راه را بر عهده گرفتیم.


بوگدانوف افزود: اگر شرکای ایرانی ما اکنون ایده‌ای دارند، انتظار داریم که آن را با ما در میان بگذارند تا این نقشه راه به یک محصول مشترک تبدیل شود.


وی با بیان اینکه مقدمات برگزاری بیست و یکمین نشست روند آستانه درباره سوریه در حال انجام است، گفت: ما در حال آماده شدن برای برگزاری بیست و یکمین نشست روند آستانه هستیم و همچنین در نظر داریم که تماس‌های چهار جانبه برای احیای روابط میان آنکارا و دمشق را ادامه دهیم.


این مقام روس با بیان اینکه «روسیه از برگزاری نشست چهار جانبه برای حل و فصل هر چه سریعتر روابط سوریه و ترکیه حمایت می‌کند»، اعلام کرد که در حال حاضر، تاریخی برای این نشست تعیین نشده است.


بوگدانوف همچنین تصریح کرد: در این‌باره با دوستان خود در دمشق، آنکارا و البته تهران گفت‌وگو می‌کنیم و نیازی به اتلاف وقت نداریم و باید هرچه سریعتر در این مسیر درست حرکت کنیم.


بریکس


معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین به خبرگزاری تاس گفت، مسکو رایزنی‌ها با اعضای جدید بریکس شامل آرژانتین، مصر، ایران، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اتیوپی را پیش از تبدیل شدن آنها به اعضای تمام وقت در اول ژانویه ۲۰۲۴ آغاز کرده است.


بوگدانوف گفت: البته، در حال حاضر لازم است که مشاوره‌های عمیق را انجام دهیم. چنین کارهایی آغاز شده است. اما از اول ژانویه، این امر اساسی‌تر خواهد بود.


میخائیل بوگدانوف گفت که اعضای جدید این بلوک باید با نحوه انجام کارها در بریکس به طور اساسی و عمیق‌تر آشنا شوند. این دیپلمات روس تصریح کرد، در زمان اجلاس آتی که در اکتبر ۲۰۲۴ در کازان برگزار می‌شود، “مسکو می‌بیند که اعضای جدید نه تنها به خاطر منافع ملی خود، بلکه البته به خاطر اهداف مشترک به طور جمعی کار می‌کنند.”

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *