ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل نابودی جنگل‌ها دست اندازی و دخالت انسانی است، گفت: قطع درختان بلوط نه تنها درختان را نابود می‌کند بلکه گونه‌هایی که زیر درختان رشد می‌کنند نابود می‌‍شوند زیرا با قطع درختان نور به کف جنگل می‌رسد و گونه‌‎های جنگلی را از بین می‌برد.


شاهین درخشان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه عوامل متعددی همچون رشد جمعیت، تغییر کاربری، بهره‌برداری‌های بی‌رویه، تخریب انسانی و آفات از جمله تهدیدهایی هستند که جنگل‌های بلوط را در معرض نابودی قرار می‌دهند اظهار کرد: همچنین تغییرات اقلیمی شامل سه بخش تغییر در نوع بارش‌ها،  تغییر در میزان بارش‌ها،  تغییر در زمان بارش نقش بسزای در مرگ بلوط‌ها داشته است.


وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری دارای ۳۲۸ هزار هکتار جنگل است، افزود: پوشش عمده جنگل‌های سرسبز چهارمحال و بختیاری را بلوط تشکیل می‌دهد و عمدتا جنگل‌های بلوط درجنوب شرقی به سمت شمال غربی  استان واقع شده‌اند.


درخشان تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر جنگل‌ها و مراتع استان به وسیله عوامل انسانی و طبیعی دچار تخریب شده‌اند که بیش‌ترین عوامل تخریب مربوط به عوامل انسانی است.


وی توضیح داد: قطع سرشاخه‌های درختان بلوط در فصل‌هایی  که درختان به خواب زمستانی نرفته‌اند باعث  می‌شود آفات‌ها و قارچ‌ها وارد تنه و ریشه درخت شده و درختان بلوط خشک شود و رو به زوال پیش روند. قط سرشاخه  در فصل خواب زمستانی آسیب کمتری به درختان بلوط وارد می‌کند.


رئیس  اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل نابودی جنگل‌ها  دست اندازی و دخالت انسانی است، بیان کرد: قطع درختان بلوط  نه تنها درختان را نابود می‌کند بلکه گونه‌هایی که زیر درختان رشد می‌کنند نابود می‌‍شوند زیرا با قطع درختان نور به کف جنگل می‌رسد و گونه‌‎های جنگلی را از بین می‌برد.


درخشان با اشاره به اینکه گاهی جنگل‌ها و منابع طبیعی دست خوش نگرش‌های سیاسی می‌شود، تصریح کرد: مشکلات اقتصادی و شغلی یکی از دلایل قطع بی‌رویه درختان بلوط است و همچنین نابودی منابع طبیعی برای ساخت و سازها از عوامل تهدیدکننده جنگل‌ها به شمار می‌رود.


رئیس  اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: از مهم‌ترین راهکارهای نجات جنگل‌های بلوط ترویج فرهنگ حفظ منابع طبیعی بین مردم و مسئولان است به طوری که در جهت احیا و تعادل طبیعی جنگل از مردم و مسئولان کمک گرفته شود و برخی کارها که به ضرر طبیعت است انجام نشود.


وی با اشاره به اینکه حفظ و نگهداری منابع طبیعی به ویژه جنگل‌های بلوط نیازمند برنامه‌های آموزشی و ترویجی است، بیان کرد: باید به مسئولانی که باهدف ساخت و ساز و توسعه و جاده‌ای اقدام به نابودی منابع طبیعی می‌کنند آموزش  داد تا بدانند ارزش ریالی و زیست محیطی درختان بسیار ارزشمندتر از تا ساخت و ساز  و توسعه راه‌ها است.


درخشان عنوان کرد: طبیعت بسیار هوشمندتر از انسان‌ها عمل می‌کند به طوری که اگر دخالت انسان نباشد جنگل می‌تواند خود را احیا کند اما متاسفانه دخالت انسان‌ها اجازه این باز آفرینی را از درختان بلوط گرفته است.


وی گفت: زمانی که برای حفظ و نگهداری منابع و انجام پروژه‌ها از همکاری مردم استفاده شود بسیار تاثیرگذارتر، ارزان‌تر و بقای آن بسیار طولانی‌تر، با کیفیت‌تر و در زمان کوتاه‌تر انجام می‌شود پس باید برای حفظ و نگهداری منابع طبیعی از مردم کمک گرفت که این مهم نیازمند ترویج و فرهنگ سازی است.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *