P>به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دیوان محاسبات کشور روز دوشنبه میزبان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش مجلس برای انعقاد تفاهم نامه راه‌اندازی مرکز نوآوری و خلاق این مجموعه نظارتی بود.


این مرکز با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و با هدف تحقق شعار “دیوان فناورانه مردم پایه” در دیوان محاسبات راه‌اندازی می شود.


رییس دیوان محاسبات کشور در حاشیه این مراسم در خصوص اینکه مرکز نوآوری و خلاق این مجموعه نظارتی قرار است با چه هدفی راه اندازی شود، اظهار کرد: مرکزی که امروز جرقه راه اندازی آن در دیوان محاسبات زده شد، در واقع این مرکز برای ارتباط با مجموعه های فناوری است که در حوزه های تنظیم نگری و نظارت می توانند به دیوان محاسبات کمک کنند.


مهرداد بذرپاش، نامگذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب تحت عنوان “تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی” را یکی از ضرورت های مهم همه دستگاه ها از جمله دیوان محاسبات کشور برای استفاده بهینه از ظرفیت های نوآورانه کشور عنوان کرد.


وی با بیان اینکه، دیوان محاسبات کشور طبق قانون اساسی نظارت بر عملکرد مالی بیش از سه هزار و ۶۰۰ دستگاه دولتی را برعهده دارد، استفاده از زیست بوم نوآوری به خصوص شرکت های هوش مصنوعی برای عملکرد مطلوب تر این مجموعه را برای تنظیم گری و نظارت بهینه تر بسیار موثر دانست.


رییس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه، مجموعه های دولتی در حال حاضر هر یک از ده ها هزار رویداد مالی برخوردارند، گفت: توان دیوان نیز به طور طبیعی برای رسیدگی به این حجم مراودات مالی محدود است.


وی افزود: ما امسال هوشمندسازی و نظارت موثر و اثربخش را به واسطه کمک فناوران دنبال می کنیم چراکه به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم اکنون ظرفیت بسیار مناسبی از تکنولوژی هوش مصنوعی در کشور فراهم شده است.


بذرپاش با بیان اینکه، در حال حاضر در کشور ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه هوش مصنوعی فراهم شده است، افزود:هم اکنون جوانان بااستعدادی در این حوزه کار می کنند و ما از آنها دعوت می کنیم دیوان محاسبات را برای نظارت فناورانه، بهینه تر و مطلوب تر نسبت به گذشته یاری کنند.


وی افزود: تغییری که هم اکنون در مجموعه زیست بوم نوآوری کشور رخ داده است این طلب کمک ما را گریزناپذیر می کند، چراکه اگر بخواهیم با این توان محدود فعلی حرکت کنیم، نظارت ما کافی نیست و باید بیشتر از ظرفیت های دانش بنیانی که در کشور در سال های اخیر ایجاد شده است، بهره‌برداری کنیم. با این اتفاق هم پاسداری از بیت المال که ماموریت اصلی دیوان محاسبات است بهتر اتفاق میافتد و هم اینکه ظرفیت های بخش خصوصی بارورتر می شود.


رییس دیوان محاسبات کشور همچنین یکی دیگر از اهداف تفاهم نامه امروز با معاونت علمی و فناوری کشور را کمک به معاونت علمی برای بهتر اجرا شدن قانون جهش تولید که به تازگی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، عنوان کرد و گفت: ما معتقدیم که فصل نوینی از فعالیت های مجموعه های دانش بنیان در کشور بعد از این ابلاغ قانون رقم خواهد خورد و این نیازمند نظارت متفاوت تر دیوان محاسبات است.


بذرپاش افزود: پس از جلسه امروز یک همکاری نزدیک تر را با معاونت علمی و فناوری برای اجرای صحیح و مناسب قانون جهش تولید دنبال خواهیم چراکه معتقدیم تدابیری که در قانون جهش تولید پیش بینی شد است حتما و به راحتی می تواند کشور را به هدفگذاری رسیدن به مرز دو برابری تعداد شرکت های دانش بنیان برساند.


وی با اشاره به اینکه، تصویب قانون جهش تولید دست معاونت علمی و فناروی را برای تحرک بخشی بیشتر به این حوزه باز می کند، گفت: ماده ۲۰ این قانون نیز نظارت بر حسن اجرای این قانون را برعهده معاونت علمی و فناوری گذاشته و ما به عنوان یک دستگاه نظارتی جدی در کشور به طور کامل پشتیبان معاونت علمی برای نظارت بهتر با هدف اجرا شدن این قانون هستیم.


بذرپاش همچنین در خصوص اینکه از فارغ التحصیلان رشته علوم انسانی در مجموعه خلاق و نواوری دیوان محاسبات چگونه استفاده می شود نیز اظهار کرد: مجموعه ما لبه تماس ما با حوزه دانش بنیان است و جوانانی که در رشته هایی همچون حقوق، مالی، حسابرسی، حسابداری، برنامه ریزی و هوش مصنوعی کار کرده اند رشته ها کاملا با ماموریت دیوان محاسبات مرتبط است می توانند با ما همکاری داشته باشند.


وی تصریح کرد: دیوان محاسبات پروژه های خود را طی فراخوانی به مجموعه های فناور و دانش بنیان اعلام خواهد کرد و پروژه هوشمندسازی دیوان محاسبات نیز در حال حاضر در دستور کار ما است و به بخش های مختلف تقسیم شده است و امیدواریم در سال جاری که هدفگذاری اصلی ما هوشمندسازی دیوان محاسبات کشور است، به یک نقطه قابل قبولی برسیم.


You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *