از سال ۸۹ که قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به تصویب رسید، تاکنون بیش از ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور شکل گرفته است و فناوران توانستند برای رفع چالش‌های مختلف در حوزه‌های زیست محیطی، صنعتی و سلامت راهکارهای نوینی ارائه کرده‌اند و اکنون قرار است از توانمندی‌ آنها در محرومیت‌زدایی استفاده شود.


به گزارش ایسنا، فردا سه‌شنبه ۲۳ خرداد، مصلای امام خمینی تهران میزبان ۳۰۰ شرکت فناور، دانش‌بنیان و استارت‌آپ است که قرار است با مشارکت ۲۸ دستگاه دولتی و خصوصی از توانمندی‌های این شرکت‌ها در جهت رفع نیازها و محرومیت‌زدایی از مناطق مختلف کشور استفاده شود.


“احصای ظرفیت‌های بومی مناطق و توسعه زنجیره ارزش محصولات و ظرفیت‌ها”، “رفع چالش‌های مناطق محروم” و “ایجاد اشتغال با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور” از رویکردهای محرومیت‌زدایی در این نمایشگاه به شمار می‌رود.


توانمندی‌های شرکت‌ها برای محرومیت‌زدایی


شرکت‌های دانش‌بنیان تاکنون توانسته‌اند برای برخی از چالش‌های کشور به‌ویژه در مناطق محروم با روش‌های فناورانه، راهکارهای نوین، کم هزینه و اقتصادی ارائه دهند.


از جمله این راهکارها می‌توان به این موارد اشاره کرد:


کشت زعفران با دستگاه جداساز زعفران


یکی از شرکت‌های فناور با طراحی و ساخت دستگاه جداساز زعفران توانست بخشی از نیازهای کشور در این حوزه را مرتفع کند.


محققان این شرکت از فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک در ساخت این دستگاه بهره بردند و از این طریق این ابزار قادر است با استفاده از پردازش تصویر، انواع گل زعفران را شناسایی کرده و با استفاده از سیستم رباتیک نسبت به برش و جداسازی اجزای گل زعفران اقدام کنند.


خط فرآوری و پاک‌سازی گل زعفران با سه بخش اصلی فیدر یا تغذیه‌کننده، واحد شناسایی و برش و واحد جداساز، مجموعه‌ای از ماشین‌های صنعتی با هدف اصلی جداسازی کلاله‌ زعفران از گل است. این محصول از مجموعه زیرسیستم‌های متعددی نظیر “سیستم برش”، “سیستم پردازش تصویر و شناسایی گل”، “سیستم غربالگری” و “جداسازی” تشکیل شده ‌است.


ورودی این دستگاه، گل تازه‌ زعفران و خروجی آن “کلاله گل” به صورت نگین و پوشال جدا، پرچم و گل‌برگ است. 


در بخش اصلی فیدر خط فرآوری، زعفران به صورت انبوه روی نوار نقاله ورودی قرار می‌گیرد، سپس گل‌ها وارد بخش شناسایی می‌شوند.


در این بخش دستگاه با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و انبوهی از اطلاعات درباره شکل و فرم و رنگ گل که در کامپیوتر سامانه ذخیره شده، گل‌ها را شناسایی و نقطه برش را تعیین می‌کند، سپس عملیات برش گل از محل مناسب توسط ربات‌ها انجام می‌شود و بعد از برش اجزای گل وارد بخش جداساز می‌شوند که طی آن ابتدا گلبرگ‌ها در یک مخزن جدا می‌شوند، سپس سایر اجزا مثل پرچم، ساقه و کلاله جداسازی می‌شوند.


تاکنون ۳ نسخه از این محصول با برند “سپران” طراحی شده است که دو نسخه سپران ۲۵۲ و سپران ۲۵۳ تجاری‌سازی شده و در مناطق مختلف نصب شده است و نسخه سپران ۲۵۴ نیز مراحل تحقیق و توسعه را طی می‌کند.


کشت جلبک در روستای دهرود سفلی استان بوشهر


کشت و پرورش جلبک توسط مردم و فرآوری آن با کشاورزی دستاورد یکی از شرکت‌های فناور است که با هدف اشتغال‌زایی اجرایی شده است.


محققان این شرکت با هدف بهره‌برداری از پتانسیل‌های زیستی آب‌های دریای جنوب کشور اقدام به تکثیر و تولید جلبک‌ها به عنوان یکی از ذخائر ارزشمند آب‌های شور دریا و استفاده از فناوری‌های نوین برای تولید محصولات ارزشمند متعددی در حوزه‌های کشاورزی، داروسازی، پزشکی، محصولات بهداشتی و آرایشی کردند.


این شرکت با دستیابی به بیوتکنیک‌های کشت برخی از جلبک‌های ماکروسکوپیک خلیج فارس موفق به استحصال دو نوع کود ارگانیک مایع و جامد از جلبک‌های قرمز و قهوه‌ای خلیج فارس شده است.


این شرکت همچنین با استفاده از این جلبک‌ها پلیمرهای زیستی نظیر آگار، آلژینات و کاراجینان را نیز استحصال کرده است و آماده تجاری‌سازی این محصولات است.


سفالگری دیجیتال با پرینترهای سه‌بعدی


چاپ سه‌بعدی سفال و سرامیک از کاربردهای جدید در صنعت چاپگرهای سه‌بعدی است. “رونیا”به عنوان اولین پرینتر سه‌بعدی سفال و سرامیک تجاری ایرانی، به کاربر قابلیت تبدیل طرح‌های دیجیتال به سازه‌های سرامیکی و سفالی را خواهد داد، حتی اگر کاربران هیچ تجربه و دانشی از دنیای سفالگری نداشته باشند.


این دستگاه پلی به آینده ساخت ظروف و سازه‌های سفالی و سرامیکی و سفالگری دیجیتال است.


تولید آب آشامیدنی


یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با بیش از یک دهه تلاش در راستای توسعه و بومی‌سازی تکنولوژی‌های روز دنیا در صنعت تصفیه آب آشامیدنی، واحدهای نیترات‌زدایی، نمک‌زدایی، حذف آرسنیک و کاهش کدورت از منابع آبی را ارائه ‌داد.


سیستم تصفیه اسمز معکوس (RO) به طور گسترده جهت نمک‌زدایی از آب‌های شور به کار می‌رود، ولی پساب بسیار شور و غلیظ آن که در حجم زیادی تولید می‌شود، نیاز به مدیریت دارد.


این شرکت جهت بازیابی پساب‌های واحد اسمز معکوس سیستم‌های- RO  EDR مکمل را معرفی و پیشنهاد کرده است.


فناوران این شرکت با توجه به رسالت علمی و فنی خویش در حوزه آب و فاضلاب اقدام به احداث یک واحد کدورت‌زدایی از آب شرب با ظرفیت ۱۲۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز در روستای اسحاق‌آباد از توابع شهرستان کاشان به روش اولترافیلتراسیون کرد. درحال حاضر این شرکت در جهت تامین آب شرب منطقه‌ای فعال است.


تامین آب کشاورزی با سیستم‌های مدیریت مصرف آب


یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان، با هدف فعالیت تحقیقاتی بر روی پروژه‌های مهندسی برق و الکترونیک با ایده محوری حفاظت از منابع آب، مخصوصا منابع آب زیرزمینی، با استفاده از روش‌های نوین اندازه‌گیری و کنترل برداشت تاسیس شد و حاصل تحقیقات آن، عرضه کنتور هوشمند آب و برق است.


انواع نرم‌افزارهای کاربردی، دستگاه‌های قرائت‌گر و تنظیم‌کننده عمومی و اختصاصی، مودم‌های مخابراتی، نرم‌افزارهای مرکز مخابراتی و مدیریت داده، کارت هوشمند و سامانه‌های بهره‌برداری از آن، تابلوهای برق با قابلیت متنوع قطع و وصل برق و ارتباط با مرکز و… حاصل تلاش‌های انجام گرفته برای ایجاد این سامانه جامع است.


این شرکت توانسته است با عرضه محصولات و خدمات به ۳۰ استان کشور، بزرگترین پروژه مدیریت منابع آب جهان را در ایران ایجاد کند.


نسل جدید کنتور هوشمند آب و برق، تحت عنوان SEWM303 این شرکت به بازار عرضه شد و با توجه به وجود مشکل مدیریت منابع آب در دیگر نقاط جهان، این فناوران فعالیت خود را با تمرکز بر مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان آغاز کردند و ضمن اجرای پروژه‌های پایلوت در چند کشور منطقه، بر آن است تا با مشارکت شرکای محلی و منطقه‌ای، اقدام به کنترل بحران آب کنند.


بخش نمایشگاهی آبادیران


در بخش نمایشگاهی، دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در ۵ حوزه “مسکن و زیر ساخت‌های توسعه روستایی”، “کشاورزی، دامپروری و شیلات”، “اشتغال(ماشین‌آلات کوچک مقیاس)”،” سلامت، بهداشت و توانبخشی” و “فناوری‌های نرم و آموزشی” عرضه می‌شود.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *