آیا ماهواره‌های کویپر آمازون می‌توانند با استارلینک ایلان ماسک رقابت کنند؟

آمازون قصد
دارد اولین ماهواره‌های عملیاتی خود را امروز راه‌اندازی کند تا اتصالات اینترنتی
پرسرعت را در مناطق دورافتاده فراهم کند، اما هنوز زمان زیادی لازم است تا به رقیب
اصلی خود، استارلینک اسپیس‌ایکس، برسد
.

بخش اینترنت
ماهواره‌ای آمازون، کویپر، قرار است امروز 27 ماهواره را به مدار ارسال کند –
اولین گام در ساخت شبکه‌ای که آمازون امیدوار است به زودی بتواند با استارلینک
رقابت کند. اما آیا این رقابت ممکن است؟ در این مقاله به بررسی وضعیت فعلی می‌پردازیم
.

کویپر چیست؟

به طور خلاصه،
کویپر شبکه‌ای از هزاران ماهواره است که ترافیک اینترنت را در سراسر جهان منتقل می‌کند.
این امکان را فراهم می‌کند که افراد در مناطق دورافتاده حتی بدون زیرساخت‌های محلی
به اینترنت دسترسی داشته باشند
.

این ایده
دقیقاً مشابه استارلینک است، شرکتی که تحت مالکیت اسپیس‌ایکس و رهبری ایلان ماسک
چنین خدماتی را ارائه می‌دهد. پروژه کویپر یک شرکت تابعه آمازون است که در سال
2019 تأسیس شده و متعلق به میلیاردر دیگری به نام جف بزوس است
.

آمازون به
درخواست مصاحبه
New Scientist پاسخ
نداده است، اما این شرکت قبلاً گفته بود که ماهواره‌های آن با سرعت بیش از 27,000
کیلومتر در ساعت حرکت خواهند کرد و هر 90 دقیقه یکبار به دور زمین می‌چرخند. برای اتصال به
اینترنت
، مشتریان باید یک ترمینال کوچک خریداری کرده و آن را روی سقف یک
ساختمان نصب کنند
.

کی راه‌اندازی می‌شود؟ و
چگونه می‌توانم آن را تماشا کنم؟

کویپر این
مأموریت اولیه خود را
KA-01 (کویپر اطلس 1) نام‌گذاری کرده است و زمان
انجام آن ساعت 7 شب به وقت
EDT در تاریخ 9 آوریل برنامه‌ریزی شده است. ماهواره‌ها توسط راکت اطلس V از ایستگاه نیروی فضایی کیپ
کاناورال در فلوریدا به مدار ارسال خواهند شد. آمازون می‌گوید که این سنگین‌ترین
محموله‌ای است که تاکنون با این راکت به فضا ارسال شده است
.

شرکت United Launch
Alliance
قصد
دارد پخش زنده پرتاب را از وب‌سایت خود آغاز کند، که 20 دقیقه پیش از پرتاب شروع
می‌شود
.

آیا این
اولین پرتاب کویپر است؟

کویپر در
اکتبر 2023 دو ماهواره آزمایشی را به مدار فرستاد، اما این اولین پرتاب از نسخه
نهایی است که شرکت آن را “یک به‌روزرسانی مهم” می‌نامد
.

این ماهواره‌ها
پنل‌های خورشیدی، سیستم‌های پیشرانه و تجهیزات ارتباطی بهتری دارند، اما ستاره‌شناسان
از ویژگی جدیدی که فیلم پوشش آینه‌ای دی‌الکتریک است و برای پخش نور خورشید بازتاب‌شده
طراحی شده است، قدردانی خواهند کرد. سایر شرکت‌ها ماهواره‌های بازتابی را راه‌اندازی
کرده‌اند که تأثیر زیادی بر تصویربرداری دارند و ستاره‌شناسان گفته‌اند که
“این واقعاً یک مشکل جدی برای علم نجوم است
“.

کدامیک پیشتاز است،
استارلینک یا کویپر؟

استارلینک. با
فاصله زیادی
.

کویپر مجوز از
کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا
(FCC) برای راه‌اندازی 3236 ماهواره دریافت
کرده است و این شرکت گفته که تنها پس از راه‌اندازی 578 ماهواره، اتصال اینترنت را
به کاربران ارائه خواهد داد
.

بنابراین اگر
پرتاب امروز موفقیت‌آمیز باشد، این شرکت هنوز 551 ماهواره دیگر برای ارسال به فضا
دارد تا بتواند شروع به درآمدزایی کند
.

این شرکت می‌گوید
که بیش از 80 پرتاب را با شرکت‌های مختلف برای ارسال ماهواره‌های اضافی تأمین کرده
است. به طور جالبی، برخی از پرتاب‌ها توسط اسپیس‌ایکس انجام خواهد شد
.

در همین حال،
اسپیس‌ایکس از سال 2019 شروع به پرتاب ماهواره کرده است و می‌گوید که بیش از 6750
ماهواره در مدار دارد که به میلیون‌ها مشتری خدمات می‌دهد. این شرکت همچنین در حال
توسعه یک شبکه ماهواره‌ای نظامی به نام
Starshield است که گفته می‌شود با دولت آمریکا
قراردادهایی دارد
.

آیا کویپر می‌تواند با
استارلینک رقابت کند؟

به طور قطع، کویپر
باید مسافت زیادی را جبران کند. پیشتازی
 شرکت استارلینک زیاد است و مزیت
واضحی دارد، چون تحت مالکیت یک شرکت پرتاب راکت است
.

اگرچه کویپر
متعلق به آمازون نیست، بزوس شرکت فضایی
Blue Origin را در اختیار دارد که در دنیای راکت‌های
قابل استفاده مجدد در حال رقابت با اسپیس‌ایکس است. این ممکن است به بسته شدن
فاصله کمک کند
.

در سایر زمینه‌ها،
آمازون ممکن است مزیت داشته باشد. این شرکت قبلاً صدها میلیون کاربر دارد که به
طور منظم خرید می‌کنند و در سایت استریم می‌کنند و ممکن است ترغیب شوند اینترنت
ماهواره‌ای را از طریق پیشنهادات یا تشویق‌های مختلف اضافه کنند
.

علاوه بر این،
صدها میلیون نفر در سراسر
جهان

دسترسی قابل اعتماد به اینترنت ندارند، بنابراین بازار وجود دارد. تنها زمان مشخص
خواهد کرد که آیا این بازار به اندازه کافی بزرگ است تا دو اپراتور ماهواره‌ای
رقابتی بزرگ را پشتیبانی کند، نه‌تنها شرکت‌های کوچکتر مانند
OneWeb که بخشی از آن متعلق به
بریتانیا است
.

برخی از شرکت‌ها
همچنین در حال کار بر روی هواپیماهای بدون سرنشین و خورشیدی هستند که می‌توانند
برای ماه‌ها در جو بالا پرسه بزنند، که ممکن است از نظر هزینه ماهواره‌ها را تحت‌الشعاع
قرار دهد
.

یک چیز واضح
است: حضور یک رقیب در بازار قطعاً به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود
.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *