تهران- ایرنا- شهردار تهران با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: ۱۲ ایستگاه مترو تا پایان سال جاری در تهران راه‌اندازی می‌شود.


به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، علیرضا زاکانی در سخنان پیش از خطبه‌ نماز جمعه این هفته تهران، ضمن تبریک سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، به مناسبت سالروز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اظهار داشت: در یک نگاه کلی انقلاب اسلامی ایران اثراتی مهم در سراسر جهان داشته است به همین دلیل دشمنان تلاش کردند که این انقلاب را به زیر بکشانند اما ناکام ماندند.


وی تصریح کرد: امروز تمام تلاش دشمنان معطوف به این است که نگذارند، اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی که در قالب عدالت، آزادی و استقلال و معنویت و پیشرفت متجلی است، تحقق یافته و الگویی نمونه ایجاد کند. 


زاکانی افزود: سعی دشمنان در تقابل با انقلاب اسلامی ایران جز ناکامی در ادامه نداشته و امروز دشمن می‌خواهد مردم را از آینده درخشان فراروی انقلاب اسلامی ناامید سازد، لذا امید مردم بسیار حیاتی است و این امید جز از طریق خدمت و پیشرفت برای جامعه محیا نخواهد شد. 


وی اظهار داشت: امروز، دولت، مجلس شورای اسلامی، دستگاه قضایی انقلابی و مدیریت شهری در اغلب نقاط کشور در جهت خدمت به مردم، به دنبال یک مسیر خدمت‌گذاری هستند و این، بهترین فرصت برای عملیاتی کردن شعارهای انقلابی است که می‌توان از این رویه یک الگو مطابق با خاستگاه انقلاب اسلامی ساخت.


زاکانی گفت: کلان‌شهر تهران به عنوان بزرگترین کلان شهر غرب آسیا مطابق با آمار ۹.۸ میلیون نفر در شب و بالغ بر ۱۳ میلیون نفر در روز جمعیت سکنا و رفت وآمد دارد. این کلان‌شهر از هر جهت تاثیراتی فراتر از جغرافیای تهران به دنبال داشته و بر تمام اقصی نقاط کشور اثرات مستقیم خواهد داشت که فراتر از مرزهای جغرافیایی قابل رصد و پیگیری است.


وی افزود: بنابراین به تعبیر رهبری، این کلان شهر خود یک کشور است و دقت در نیازهای این منطقه، خدمت به مردم تهران و همچنین ساخت یک الگوی درست، فرصتی را فراهم می‌کند که به فضل الهی بتوان گام‌های اهداف انقلاب اسلامی را با سرعت طی کرد.



بیش از ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار در پایتخت


شهردار تهران گفت: امروز، کلان‌شهر تهران از بعد ایمنی در ضعف است؛ بیش از ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار داشته که از این تعداد چهار هزار و ۵۶۰ هکتار بافت فرسوده است.


زاکانی تصریح کرد: امروز، ناعدالتی در این شهر به وضوح دیده می‌شود. فاصله شمال و جنوب و تفاوت‌های کالبدی و نابسامانی در حوزه ترافیک و آلودگی هوا مشهود است. شرایط امروز باعث شده است، مردم پایتخت در آسایش نبوده و جمعیتی که باید از امنیت، آرامش، رشد معنوی و پیشرفت مادی شهر برخوردار و متنعم باشند، عملا در سختی قرار گرفته و بالطبع مدیریت شهری هم آسیب‌های متعددی را داشته باشد.



۱۲۰۰ حساب که باعث فساد در شهرداری بود، تجمیع شد/۷ میلیارد تومان امکانات به شهرداری بازگردانده شد


شهردار تهران ادامه داد: ۱۰ ماه پیش که شهرداری تهران را تحویل گرفتم، شهرداری بالغ بر ۷۵ هزار میلیارد تومان بدهی داشت. سال پیش از آن شهرداری برای سه ماه حقوق کارکنان خود ناگزیر قرض کرده بود و تنش مالی دو ساله این نهاد و مشکلات متعدد شهرداری (اعم از فرسودگی امکانات و تجهیزات و…) شرایط را نیازمند یک تحول می‌کرد.


زاکانی افزود: شورای شهر ششم و شهرداری منتخب این شورا نیز همت خود را صرف یک تحول کالبدی برای کلان‌شهر تهران کرده و در این راستا شهرداری نخست خود را به یک پایداری رساند و با تجمیع حساب‌ها، به ثباتی مثبت در حوزه اقتصادی دست یافت.


وی با اشاره به ۱۲۰۰ حساب در این حوزه اضافه کرد: ۱۲۰۰ حساب نیز در این راستا در شهرداری وجود داشت که سبب مفسده‌های متعدد شده و بر این اساس، مواجهه با فساد از دورن مجموعه شهرداری یک امر قطعی بود.


شهردار تهران اظهار داشت: امروز پس از گذشت ۱۰ ماه برای ارائه گزارش، باید گفت بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان از امکانات شهرداری (که بر علیه سازمان اقامه دعوی شده بود) با دفاع شهرداری حفظ شده و از اختیار این سازمان خارج نشد. همچنین بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان امکانات (که در اختیار دیگر نهادها بود) به شهرداری بازگردانده شد.


این مقام مسئول افزود: شهرداری در حوزه‌های مختلف مسئولیت‌پذیری پیشه کرده، وظایف مربوطه را به عهده دیگران نینداخته و در مقام مسئولیت‌پذیری راهی را دنبال می‌کند که ماحصل آن با مشارکت دولت انقلابی، نهادهای انقلابی، مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضا، نخبگان جامعه و توده‌های مردم ساختن مسیر خواهد بود.


وی تاکید کرد: در این راستا همچنین نقاطی احصاء شده و ۱۲ رویکرد در کنار ۹۰ کلان پروژه اختیار و مسیری دنبال شد که رفاه، آسایش، امنیت و ایمنی و پیشرفت شهر به وضوح دیده شود. سازمان شهرداری چشم‌انداز خود را نیز ۱۰ ساله انتخاب کرده و تلاش می کند، الگویی از تهران با کمک و محوریت مردم ساخته شود و امروز در همه حوزه‌ها یک مسیر مشخص به لطف امام زمان (عج) دنبال می‌شود.


زاکانی عنوان کرد: در این مسیر نیم‌نگاهی جدی نیز به آینده خواهیم داشت. در آستانه هفته پیش رو بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد پروژه‌ قابل سرمایه‌گذاری (در روز چهارشنبه) در معرض دید گذاشته شده و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و نهادهای مختلف را جهت مشارکت برای ساخت این شهر فرامی‌خوانیم.



اجاره نشینی ۵۱ درصد پایتخت‌نشینان و راه‌اندازی قرارگاه مسکن


شهردار تهران تصریح کرد: مشکلات متعددی در تهران وجود دارد و قطعا یکی از مشکلات اصلی معضل مسکن است؛ امروز یک حقوق‌بگیر در تهران برای اجاره مسکن باید ۶۵ درصد از حقوق خود را برای اجاره واحدی ۷۵ متری هزینه کند و در صورت پس‌انداز بخشی از حقوق با هدف مالکیت، بعد از ۶۶ سال می‌تواند صاحب مسکن شود و این در حالی است که بالغ بر ۵۱ درصد پایتخت‌نشینان مسکن استیجاری دارند.


زاکانی ادامه داد: بر همین اساس شهرداری به سرعت وارد بررسی این موضوع شده و قرارگاهی نیز تحت عنوان «قرارگاه مسکن» در این راستا راه‌اندازی کرده که مبتنی بر نیاز این جمعیت باید گفت تهران، با کمبود یک میلیون واحد مسکونی مواجه است.

 


شهرداری در خدمت مردم است


زاکانی با بیان اینکه شهرداری در خدمت مردم است، ادامه داد: از طریق دولت برای کوتاه‌مدت، با بهره‌گیری از مشوق‌ها (که آخر هفته ابلاغ شد)، در بافت فرسوده یک تا دو طبقه تشویقی برای ساخت مقرر شده و در توسعه و آبادانی شهر تهران در اختیار شهروندان قرار گرفته است تا افقی برای ایمنی از مسیر قانونی ایجاد کند. بنابراین گره ای از زندگی مردم گشوده شد.


وی یادآور شد: همچنین وعده داده شده بود، صدور پروانه‌ها را از ۳۷۰ روز به کمتر از ۶۰ روز رسانده و امروز بین ۶۰ تا ۱۵۰ روز در مناطق مختلف صدور پروانه‌ها کاهش یافته است.



کمک به ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی


شهردار تهران با اشاره به کمک برای ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی که برای ۲۲ منطقه تهران هدفگذاری شده است، افزود: اقداماتی اساسی را در این حوزه شاهد خواهیم بود. بخشی از برنامه‌ها آغاز شده و بخشی در حال قرارداد و وضع شرایط بوده و خبرهای خوشی در این زمینه در راه است.


وی تاکید کرد: شهرداری به عنوان رکنی که نمی‌تواند چشم خود را بر نیاز مردم ببندد، اراده کرده است که به کمک مردم اجاره نشین شتافته و واحدها را با ملکیت شهرداری در اختیار هموطنان قرار دهد. نوسازی کل شهر بر مبنای توسعه ایستگاه‌ها و امکانات حمل و نقل عمومی نیز در دستور کار است که اساسا شهر را بر مدار آینده ۱۰ ساله بسازیم. در حوزه حمل و نقل عمومی هم اساس کار بر انسان محوری و توسعه پیاده‌روها و توسعه اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی است.


زاکانی توضیح داد: امسال تلاش می‌شود که با احتساب ۲۲۵۰ دستگاه اتوبوس تحویل گرفته شده، ۳۳۵۰ اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل شهری شود و مردم در پایان سال یک رشد ۵۰ درصدی در حوزه اتوبوس‌رانی از طریق نوسازی و بازسازی ارائه خدمات را مشاهده کنند.


زاکانی اضافه کرد: تا پایان سال ۱۲ ایستگاه مترو نیز راه‌اندازی شده و با مشارکت سرمایه‌گذاران و امکانات شهری تلاش می‌شود که تا پایان ۵ سال، راه ۲۰ ساله سند حمل و نقل تهران با تکمیل ۱۱ خط مترو و ۳۲۵ ایستگاه مترو به نتیجه برسد.


وی گفت: “اگر ما از هوای ناپاک می‌نالیم، اگر ما از ترافیک بیزاریم،” راه نجات توسعه حمل و نقل عمومی است. در حوزه زیرساخت‌ها امسال سه بزرگراه و یک مجموعه آزادراهی آغاز خواهد شد؛ مجموعه یادگار امام و بروجردی تا جاده ساوه در غرب تهران، تونل شهید متوسلیان (که هفته گذشته مجوز دریافت کرد) از انتهای شهید صیاد تا آزادگان و سپس آزادراه شهید شوشتری از ادامه رستگار تا یاسینی، ۵.۵ درصد از بار ترافیکی شرق تهرن و ۱.۵ درصد از بار ترافیکی کل تهران را کاهش خواهد داد.


این مسئول خاطرنشان کرد: همچنین از اواخر سال گذشته ۹۸ تقاطع بزرگراهی را در دستور اصلاح قرار داده و طی سه سال ۷۸۰ کیلومتر راه درون شهری را برای مردم نزدیک و سه مورد نیز افتتاح شد. امسال هم بالغ بر ۲۰ مورد تکمیل شده و سال بعد ۴۵ مورد و سال سوم نیز هر ۹۸ طرح در اختیار مردم خواهد بود.


وی با تاکید بر اهمیت توسعه فضای سبز اضافه کرد: در سال گذشته طی سه ماه هزار و ۲۵۰ هکتار در ۱۰ نقطه پیرامون تهران فضای سبز توسعه یافت و ۱۵ اسفند ماه توسط رئیس‌جمهوری افتتاح شد. امسال ۱۵۰۰ هکتار در دستور کار قرار داده شده و پارک‌های موضعی و موضوعی نیز توسعه می‌یابد.



پارک گفت وگو به نمایشگاه دائمی علم و فناوری تبدیل می‌شود


زاکانی در ادامه با اشاره به وجود دانشگاه‌ها و عناصر حوزوی نیز یادآور شد: تهران را با یک هویت فناورانه در خدمت مردم و جوانان قرار داده و پارک گفت وگو در هفته آتی تبدیل به نمایشگاه دائمی علم و فناوری خواهد شد. با لکه‌گذاری در غرب، شرق و جنوب نیز پارک‌های علم و فناوری را همراه با همکاری وزارتین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش عالی و حوزه‌های علمیه در اختیار خواهیم داشت.


وی افزود: به لطف الهی اقدامات ارزشمندی آغاز شده و در حوزه مواجهه با مفاسد اجتماعی یک طرح ۶ ماهه برای جمع‌آوری معتادین متجاهر با اهتمام استانداری و فرمانداری، بهزیستی و کمیته امداد، سپاه پاسداران و بسیج کشور، نیروی انتظامی و دانشگاه‌ها و دستگاه قضا آغاز کرده و در ۶ ماهه دوم پرونده این ماجرا بسته و با ساماندهی کودکان کار و متکدیان، چهره شهر نیز از این شرایط خارج خواهد شد.  


زاکانی تاکید کرد: در این مسیر موضوع پسماند، توسعه خدمات در حوزه میادین میوه و تره و بار (که امسال به ۴۰۰ و سال آتی به ۵۰۰ مورد افزایش خواهد یافت) دنبال شده و در تمامی محلات امکانات گسترده خود را گسترش خواهیم داد.


وی افزود: موضوع گردشگری و معیشت آحاد مردم نیز در دستور کار قرار گرفته و برای تمامی این موارد اقداماتی اساسی انجام خواهد شد. این هفته به صورت مفصل ابعاد آن برای رسانه‌ها نیز نمایان می شود. باید گفت، آینده، آینده‌ای مملو از امید است. دولت انقلابی به لطف رئیس‌جمهوری در صحنه بوده و همه ما امروز دست به دست هم داده تا نوکری شما مردم را بکنیم و آنان که چشمشان کور می‌شود دشمنان ما خواهند بود.
 


حوزه سلامت؛ حوزه مغفول


زاکانی یادآور شد: حوزه سلامت نیز امروز یک حوزه مغفول است. بنابراین از طریق تعامل با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تلاش می‌شود در این رابطه نیز خدمات شایسته داده شود. همچنین موضوع نشاط و ۵۲ جشنواره سالانه در دستور کار بوده و این هفته جشنواره ورزشی آغاز و تا پایان سال بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر در تهران با هم رقابت خواهند کرد.


وی افزود: در مسیری که شایسته مردم باشد، حرکت می‌کنیم. امیدواریم خداوند توفیق نوکری شما مردم عزیز را به ما بدهد. هر کاری کنیم مدیون امام، شهدا و شرمنده رهبر و مردم خواهیم بود.


نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد خطیب موقت تهران در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *