ایلام – ایرنا – رییس مجلس شورای اسلامی در پیامی سی‌ و پنجمین سالگرد جنایت ناگوار شهدای زمین فوتبال چوار توسط رژیم بعث عراق را گرامی داشت.


به گزارش ایرنا؛ متن پیام محمدباقر قالیباف که در آیین گرامیداشت سی و پنجمین سالروز بمباران زمین فوتبال چوار و اختتامیه جشنواره ملی گرافیک با عنوان دقیقه ۵۵ در ایلام، خوانده شد به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم
مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا.


۲۳ بهمن ۱۳۶۵ سالروز حادثه تلخ و جنایت غمبار بمباران زمین فوتبال چوار در استان ایلام توسط جنگنده‌های نیروی هوایی رژیم بعث عراق در هنگام برگزاری یک مسابقه می‌باشد، آن لحظات هولناک یادآور صحنه‌های دلخراشی است که در پی آن جمعی از جوانان به درجه ی رفیع شهادت نائل آمدند و تعدادی دیگر به مقام جانبازی  رسیدند. 


بدون شک این واقعه جانکاه و غیرانسانی همراه با خوی ددمنشانه بدور از قوانین حقوق بشر و یک جنایت تاریخی می‌باشد، دلهای همه آزادگان و آزاد اندیشان را به درد می‌آورد.


مردم قهرمان ایلام در طول سال‌های دفاع مقدس و دیگر عرصه ها همواره با رشادت و مقاومت و ایستادگی خویش ثابت کرده‌اند بعنوان مرزدارانی غیور تا پای جان  در دفاع  و حراست از آرمان‌های نظام و انقلاب خواهند ایستاد و هیچ مسئله‌ای خدشه‌ای در اراده و ایمان آنان وارد نخواهد ساخت.


درود و سلام خداوند بر شهدا و تمامی شهیدان والامقام راه حق و حقیقت به ویژه شهدای ۲۳ بهمن چوار در استان ایلام.


ضمن گرامیداشت یاد این شهدا و تجلیل از مقام شهیدان سرافراز ملت ، امیدوارم همه ما با انجام رسالت خویش ادامه دهنده راه این جاودانه هایِ تاریخِ افتخارات کشور باشیم.


گفتنی است، بمباران زمین فوتبال چوار بمبارانی بود که از سوی جنگنده‌های نیروی هوایی عراق در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۶۵ در یک زمین فوتبال در بخش چوار استان ایلام و در هنگام برگزاری مسابقه فوتبال انجام شد و منجر به کشتار غیرنظامیان شد.


بمباران در دقیقه ۵۵ این بازی انجام شد و لحظاتی هولناک و صحنه‌های دلخراشی را برجای گذاشت، پیکرهای خونین و پاره‌پاره فوتبالیست‌های جوان زمین سبز فوتبال را خونین کرد. چنین جنایت جنگی در تاریخ ورزش جهان بی‌سابقه بوده است.


 در آن بازی، دیدار دوستانه بین تیم منتخب چوار و جوانان ایلام در جریان بود و  اقدام نظامی علیه آنان موجب شهید شدن ۱۵ فوتبالیست، داور و تماشاگر شد.



You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *