تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: درباره واردات برق قراردادهایی با کشورهای ترکمنستان و ارمنستان منعقد شده و بزودی از کشور آذربایجان هم واردات خواهیم داشت که در مجموع می‌توان حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات برق وارد کنیم.


به گزارش روز یکشنبه ایرنا ازپایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «مصطفی رجبی مشهدی» افزود: هرچند این میزان واردات نسبت به حجم تقاضا رقم بسیار ناچیزی است چون در ساعت اوج مصرف تقاضا به حدود ۷۰ هزارمگاوات می‌رسد، اما کمک بسیار خوبی برای تامین بخشی از نیاز کشور است.


وی ادامه داد: در تابستان سال گذشته حدود ۱۵ هزار مگاوات ناترازی تولید و مصرف یا کسری برق داشتیم که با برنامه‌ریزی‌های جدی در زمینه افزایش تولید از نیروگاه‌های موجود و همچنین ساخت نیروگاه‌های جدید اقدام شده است.


رجبی مشهدی گفت: حدود ۶ هزار مگاوات مجموع نیروگاه‌های جدید و یا ارتقای ظرفیت تولید نیروگاه‌های قدیمی است که می‌توانند با به روز شدن و نصب تجهیزات، تولید بیشتری داشته باشند؛ اما همچنان ناترازی برق وجود دارد.


سخنگوی صنعت برق ادامه داد: در کنار این موارد برنامه‌ریزی‌های دیگری نیز برای استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی انجام شده و با وجود اینکه ۱۰ درصد از ظرفیت این نیروگاه‌ها به دلیل خشکسالی بی‌سابقه نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، همچنان از این نیروگاه‌ها برای تامین برق کمک خواهیم گرفت.


وی افزود: علاوه بر برنامه‌ریزی‌های انجام شده در بخش تولید، در بخش مصرف هم از طریق برنامه‌های تشویقی تدارک دیده شده در راستای صرفه‌جویی مصرف برق در همه بخش‌های صنعت، کشاورزی، خانگی و اداری و هماهنگی انجام شده با وزارت صمت، بخشی از ناترازی‌ها جبران خواهد شد.


رجبی مشهدی گفت: برای تامین برق در زمان اوج مصرف تابستان سال ۹۹، حدود ۱۰ هزار مگاوات برق معادل ۱۷ درصد از ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی استفاده می‌کردیم، اما در سال ۱۴۰۰ به دلیل خشکسالی‌های گسترده این میزان به ۴ تا ۵ هزار مگاوات کاهش یافت. امسال در تلاش هستیم تا برای زمان‌های خاصی از حدود ۷ تا ۸ هزار مگاوات از ظرفیت این نیروگاه‌ها استفاده کنیم که مستلزم همکاری لازم مشترکان در اردیبهشت و خرداد ماه است.


مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: در کشور با رشد مصرف ۵/۵ درصدی مواجه هستیم که عدد بزرگی است، در حالی که متوسط ۱۰ ساله رشد مصرف ۵ درصد بوده و در بخش صنعت این عدد حدود ۱۱.۵ درصد است؛ یعنی از ابتدای سال جاری در صنایع بزرگ مانند فولاد و آلمینیوم و… بیش از دو برابر رشد متوسط برق داشته‌ایم و بیانگر اختصاص سهم بیشتری از برق به بخش تولید است که امیدواریم این رقم تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد.


رجبی مشهدی درباره ورود شرکت‌های دانش بنیان به حوزه صنعت برق کشور گفت: با توجه به شرایط کشور به لحاظ تحریم‌ها در سال‌های اخیر، همین شرکت‌های دانش بنیان بودند که باعث شدند بتوانیم بهبود یا ارتقا در بخش‌های مختلف صنعت برق داشته باشیم.


وی افزود: موضوعی که امسال به طور خاص و گسترده وزارت نیرو روی آن متمرکز شده، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای کاهش مصرف و تقاضاست. امکان استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها در توسعه نیروگاه‌های داخلی و شبکه‌های انتقال پتانسیل بسیار مناسبی است. خوشبختانه در بودجه امسال در مقایسه با سال گذشته تسهیلات دو برابری ۲۶۰۰ میلیارد تومانی برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شده تا این شرکت‌ها بتوانند در زمینه‌های مختلف صنعت برق کمک کنند و برنامه‌ریزی شده تا در سمت مصرف کننده و تقاضا در راستای بهبود بازدهی تجهیزات اقدامات مناسبی انجام گیرد.


سخنگوی صنعت برق اظهار امیدواری کرد: در سال ۱۴۰۱ شاهد فعالیت گسترده شرکت‌های دانش بنیان در صنعت برق باشیم.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *