تهران- ایرنا- شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته‌ای که گذشت تحت تاثیر حمایت‌های دولت به روند صعودی بازگشت و با قرار گرفتن در ارتفاع یک‌ میلیون و ۳۰۱ هزار واحدی به کار خود پایان داد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، معاملات بورس که از مدت ها قبل بر مدار نزولی قرار گرفته بود، در هفته نخست بهمن ماه به پایین ترین سطح در ۶ ماه گذشته ورود کرد و همین امر ترس سهامداران را بیش از گذشته برای افزایش ضرر و زیان های احتمالی افزایش داد.


اکثر کارشناسان بارها وجود چنین روندی را در بازار ناشی از وجود ابهام در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و نیز نتیجه مذاکرات لغو تحریم‌ها اعلام کرده بودند و همین امر سبب شد تا سهامداران با تصمیمات و نیز فروش هیجانی خود منجر به شتاب در روند نزولی شوند.


به دنبال ایجاد چنین نوسانات شدیدی در بازار، تیم اقتصادی دولت به حمایت از این بازار پرداخت و این حمایت از صحبت رییس جمهوری در برنامه تلویزیونی و نیز وعده انجام حتمی اقدامات لازم برای تغییر مسیر این بازار مانند واریز منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه آغاز شد.


رییس جمهوری در این برنامه از اعلام خبرهای تازه درخصوص بازار سرمایه توسط وزیر اقتصادی و دارایی خبر داد که همین امر به مراتب بر تغییر روند معاملات بورس تاثیرگذار و نقطه آغازی برای صعود دوباره شاخص بورس و نیز بازگشت سرمایه گذاران برای ورود نقدینگی به این بازار بود.


به دنبال چنین صحبت هایی، هیئت دولت جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد، وزیر صمت، وزیر نفت، رئیس سازمان برنامه، معاون اول رئیس جمهور، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان بورس برگزار کرد که مصوبات خوبی برای حمایت از صنایع بورسی در این جلسه گذرانده شد.


“سید احسان خاندوزی”، وزیر امور دارایی و اقتصادی با تشریح جزئیات مصوبه‌های حمایتی دولت از بورس اظهار داشت: این مصوبات حامل پیام جدی حمایت دولت از صنایع، با ثبات بودن فعالیت اقتصادی، پیش‌بینی پذیر بودن متغییرها و در نهایت چشم انداز مثبت اقتصاد در ماه‌های آینده است.


همچنین در ادامه صحبت های وزیر اقتصادی و دارایی، “محمد مخبر”، معاون اول رییس‌جمهور تصمیمات آخرین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای حمایت از بازار سرمایه را برای اجرا به “سید احسان خاندوزی”، وزیر اقتصاد، “سید رضا فاطمی”، وزیر صمت، “جواد اوجی” وزیر نفت، “سید مسعود میرکاظمی”، رییس سازمان برنامه و بودجه و “علی صالح‌آبادی”، رییس کل بانک مرکزی ابلاغ کرد.


پنج مصوبه مهم دولت درباره ارزان شدن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، کاهش نرخ سود بین بانکی، محدود شدن فروش اوراق مالی، عدم افزایش حقوق دولتی معادن و افزایش نرخ تسعیر بانک‌ها بود که به مسوولان مربوطه ابلاغ شد.


ابلاغ این مصوبات ریشه امید را در بین سهامداران برای سرمایه گذاری دوباره در این بازار محکم تر کرد و باعث شد تا شاخص بورس با تغییر مسیر همراه شود و به مدار صعودی بازگردد.


در ادامه ایجاد چنین تغییراتی در مسیر بازار، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، ۱۳ بهمن) با ۹۲ هزار واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به عدد یک‌ میلیون و ۳۰۱ هزار واحد رسید؛ بر این اساس رشد شاخص کل در هفته جاری معادل ۵.۸ درصد بود.


شاخص کل در پایان روز چهارشنبه هفته گذشته (۶ بهمن ماه) در حالی با رقم یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحد به معاملات خود پایان داد که این رقم در (‌۱۳ بهمن ماه) به یک‌ میلیون و ۳۰۱ هزار واحد رسید.


شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۳۱۸ هزار و ۷۵۸ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۳۳ هزار و ۱۹ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۰۰ هزار و ۷۸ واحد به عدد ۲۰۹ هزار و هشت واحد رسید.


در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، ایران خودرو (خودرو)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، سایپا (خساپا) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) در گروه نمادهای پُر تراکنش قرار داشتند.





You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *