شهرکرد -ایرنا- نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی گفت:مهمترین مساله در حفظ سرمایه ارزشمند آب و خاک، تقویت آبخوان است و حفظ آبخوان و رعایت حقابه محیطی‌زیستی باید مورد توجه قرار گیرد.


به گزارش ایرنا، احمد راستینه روز پنجشنبه در آیین آغاز عملیات ساخت نخستین پارک آبخیز چهارمحال و بختیاری افزود: در خصوص انتقال آب شرط اساسی محیط‌زیست، حفظ آبخوان و حمایت از حقابه محیط‌زیستی برای حفظ میراث ارزشمند این سرزمین مد نظر است و اجرای این طرح کمک می‌کند تا هیچ فردی فراتر از مسئولیت و وظایف خود در حوزه تخصصی آب و خاک ورود پیدا نکند و اجرای فعالیت در حوزه آب و خاک به متخصصان سپرده شود تا از جابه‌جایی بی‌مورد آب، که سبب تخلیه آبخوانهای کشور و آسیب به محیط زیست شده، جلوگیری شود.


نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس گفت: طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو یک طرح ملی برای حفاظت از آب و خاک است که این طرح برای دفاع از آب و خاک به عنوان ارزشمندترین ثروت حیاتی جامعه پس از ۴ دهه کلید خورده است و در مجلس شورای اسلامی به اجرای این طرح رای مثبت داده شد.


وی با تاکید بر اینکه مهمترین مساله در حفظ سرمایه ارزشمند آب و خاک، تقویت آبخوان است، گفت: در طول سال‌های گذشته به خاطر برخی از سیاست‌های غلط ، تعداد زیادی از آبخوان‌های کشور تخلیه شده و این مساله تهدیدی برای آب و خاک است.


راستینه با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری ۱۱ درصد منابع آب کشور را تامین می‌کند، افزود: ۱۵ دشت استان ممنوعه بحرانی شده و در دشت وسیعی برای اشتغال، حق دادن یک لیتر تخصیص مازاد آنچه که موجود است نیز وجود ندارد ،که این مساله باعث بروز مشکلاتی در حوزه کشاورزی و دامپروری شده است.


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه حفظ سرمایه ارزشمند آب و خاک مهمترین مسئولیت مسوولان نظام جمهوری اسلامی است، گفت: مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند که مساله محیط زیست یک مساله تزئینی و تشریفاتی نیست و آب و خاک مهمترین ثروت حیاتی جامعه است همه مسوولان و سازمان‌ها نخستین وظیفه‌شان حمایت و حراست از ثروت آب و خاک است.


وی به سیاست‌های نادرست در زمینه انتقال آب بین حوضه‌ای در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: با اجرای این طرح، پایه و اساس دست اندازی به آب و خاک گرفته می‌شود.


راستینه اظهار داشت: برای انتقال آب شرب بین حوضه‌ای مشکل وجود ندارد و البته حق نداریم حقابه محیط زیست را ندهیم و حق نداریم آب را در تونل انتقال دهیم، نمی‌توان رودخانه و زایش آب توسط زمین را به خاطر انتقال غلط از بین برد.


وی گفت: تا ۴ دهه پیش ۴۰ هزار حلقه چاه در کشور حفر شده بود، که این تعداد هم اکنون به یک میلیون چاه رسیده که  این معضل نابودی آبخوان را به دنبال دارد.


نماینده مردم شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری بیشترین اثرات تخریب را در حوزه انتقال آب دیده و این تحقیق و تفحص یک طرح ملی است و در مجلس در کنار منابع طبیعی، محیط‌زیست و وزارت نیرو خواهیم ایستاد تا جلو دست اندازی‌ها و فشارهای سیاسی در حوزه آب را گرفته شود.


راستینه گفت: توجه مقام معظم رهبری به بخش آبخیزداری و اختصاص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرحها در سالهای گذشته بسیار مهم بوده است و در دولت کنونی و مجلس نیز آمادگی وجود دارد که اعتبارات خوبی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص داده شود.


به گفته وی، در سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت به چهارمحال و بختیاری ۲۳۰ میلیارد تومان برای توسعه آبخیزداری و حفاظت از آب و خاک پیش‌بینی شده که با جذب این اعتبار فصل جدیدی در بخش آبخیزداری استان ایجاد می‌شود.


وی بر سرعت بخشی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری به خصوص احداث پارک آبخیز هفشجان تا اواخر فصل تابستان تاکید کرد و گفت: برای احیای دشت هفشجان و شهرکرد سال گذشته ۲ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد در صورتی که طرح احیای دشت شهرکرد هنوز اجرایی نشده است.


به گزارش ایرنا، عملیات احداث نخستین پارک آبخیز چهارمحال و بختیاری با حضور نماینده شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در حوضه آبخیز هفشجان آغاز شد.


پارک آبخیز نوعی پارک یا بوستان است که با استفاده از ظرفیت حوضه‌های آبخیز و موقعیت دره‌ها در مناطق کوهستانی ایجاد می‌شود و بهره‌گیری از مناظر طبیعی و چشم‌انداز آبی از ویژگیهای بارز این گونه تفرجگاه‌هاست که یک رویکردهای نو در مدیریت منابع طبیعی محسوب می‌شود.


چهارمحال و بختیاری یک میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار مساحت دارد که نزدیک به ۷۰۰ هزار هکتار مطالعه طرح آبخیزداری انجام شده که از این میزان ۳۵۰ هزار هکتار زیر انجام عملیات آبخیزداری قرار گرفته است که سطحی معادل ۲۵ درصد  مساحت استان است.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *