تهران – ایرنا – رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی مساله محوری را پایه تدوین برنامه هفتم توسعه دانست و گفت: اگر میز کار را شلوغ کرده و هر مساله را ضعیف پیش ببریم در نهایت موفقیت اندکی کسب خواهد شد.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، آیین رونمایی از گزارش ارزیابی عملکرد قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور روز چهارشنبه با حضور محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، مهرداد بذرپاش رییس کل دیوان محاسبات کشور برگزار شد.


حجت الاسلام حسن شجاعی علی آبادی رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در این مراسم و در سخنانی گفت: در این ایام فرصت ویژه برای درمان مشکلات و نقاط ضعف کشور بوجود آمده است که معلوم نیست در آینده نزدیک این فرصت تکرار شود. بر همین اساس از همه عزیران می‌خواهم این فرصت را قدر بدانند.


رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تدوین برنامه هفتم توسعه مساله محوری را مهم دانست و گفت: اگر میز کار را شلوغ کردیم و صدها مساله روز میز ریختیم و هر مساله را به میزان ضعیفی پیش بردیم، در نهایت خروجی بسیار میزان اندکی خواهیم داشت و نخواهد توانست در بهبود زندگی مردم اصلاح حکمرانی موثر واقع شود.


وی تاکید کرد: باید در این راه گلوگاه‌ها را شناسایی کرد و مثال آن کادست(حدنگاری یا نقشه‌برداری ثبتی است) است که در برخی از کشورهای جهان، صد سال قبل موضوع کاداست تمام شده است. اما در کشور ما موضوع کاداست از ۶۰ سال قبل تازه شروع شده و در سال ۹۳ قانونی تصویب کردیم که در پایان سال ۹۸ موضوع کاداست به پایان برسد ولی تا کنون  فقط شش درصد این موضوع محقق شده است.


نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه اضافه کرد: در حوزه کشاورزی فقط چهار درصد و اراضی شهری زیر ۳۰ درصد بر اساس کاداست حدنگاری شدند در حالی که عدم توجه به این بخش‌ها سبب ایجاد مشکل انبوه برای کشور خواهد شد.


وی خاطرنشان کرد: در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی، توجه به فرآیندها و میزان جهت گیری‌ها بسیار مهم است و به نظر می‌رسد در تدوین برنامه هفتم توسعه جهت گیری های تمدنی اسلامی بسیار ضرورت دارد و حتما باید بر اساس همت دوستان این موضوع محقق شود.


رشد هشت درصدی در برنامه هفتم توسعه دیده شود


حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در این نشست در سخنانی گفت: در برنامه ششم توسعه فقط ۳۰ درصد در اجرای برنامه‌ها موفق بودیم و لازم است در تدوین برنامه هفتم توسعه به نحوی عمل کنیم که این اتفاق دوباره رخ ندهد.


نماینده مردم تبریز افزود: عملیاتی شدن برنامه هفتم و اینکه برنامه‌ها به صورت کمی و کیفی شاخص سازی شوند بسیار مهم است. البته اگر بخواهیم در برنامه هفتم موفق شویم باید رشد اقتصادی را در برنامه واقعی ببینیم. چرا که ما به میزان کشورهای همسایه که از رشد هشت درصدی در اقتصاد بهره‌مند بودند، عقب افتادیم.


برای رسیدن از حکمرانی‌های آرمان خواهانه به حکیمانه دیوان محاسبات اثرگذار است


در ادامه محسن زنگنه نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در سخنانی گفت: دیوان محاسبات از اثرگذاری پسینی به اثرگذاری پیشینی رسیده است و تعجیل در دادن گزارشات دیوان بسیار حائز اهمیت است.


وی اضافه کرد: به نظرم از حکمرانی‌های آرمان خواهانه و اقتضایی به حکمرانی های حکیمانه می رسیم و مبنا و اصول رسیدن به حکمرانی حکیمانه برخورداری از اطلاعات واقعی و برنامه ریزی بر اساس تدوین درست اهداف و راهبردها است که دیوان محاسبات تاثیر مهمی دراین حوزه دارد.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *