معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه گفت: امام راحل به خوبی متوجه شد سرنگونی رژِیم شاهنشاهی در سایه مبارزه همزمان با استبداد داخلی و استکبار خارجی میسر می‌شود چرا که این دو، دو روی سکه به استضعاف کشیده شدن ایران بودند.


به گزارش ایسنا، کاظم غریب‌آبادی شامگاه دوشنبه ۱۵ خرداد در آیین گرامیداشت شهدای قیام ۱۵ خرداد که در گورستان مسگرآباد تهران برگزار شد، اظهار کرد: قیام خونین ۱۵ خرداد به این دلیل شکل گرفت که آمریکا و انگلیس بر مقدرات ایران تسلط داشته و پای اسرائیل به کشور باز شده بود، در این شرایط امام راحل به این نتیجه رسید که مسیر مبارزه و قیام دیگر از طریق تذکر لسانی ممکن نیست و باید روش‌های مبارزه و مقابله با رژیم ستم‌شاهی متحول شود. امام راحل با کمک و اتکا به نقش و قدرت مردم در مقابل رژیم شاهنشاهی و سیاست‌های شاه که باورهای دینی، مذهبی و فرهنگی مردم را هدف قرار داده بود، ایستادگی کردند.


معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه گفت: قیام ۱۵ خرداد در راستای حمایت از باورها و فرهنگ دینی و مذهبی کشور رخ داد. این قیام ریشه در باورها و هنجارهای اسلامی و مذهبی دارد و این امر موجب ماندگاری آن و نتیجه دادن آن در پیروزی انقلاب شد.


غریب آبادی یکی از مهمترین ویژگی‌های این قیام را مردمی بودن آن اعلام کرد و افزود: در قیام ۱۵ خرداد مردم وقتی مشاهده کردند که دین و مذهب‌شان به خطر افتاده و نفوذ و تسلط استکبار به کشور روز به روز افزایش می‌یابد، به صورت خودجوش وارد میدان شده و آن اتفاق بزرگ را رقم زدند.


وی، رهبری بی‌نظیر امام راحل را به عنوان دیگر عامل شکل گیری قیام ۱۵ خرداد دانست و اظهار کرد: امام خمینی(ره) با آن صراحت بیان و شجاعت مثال زدنی و درک صحیحی که از شرایط و تحولات حاکم بر جامعه داشتند، با اتکا به قدرت مردم این حرکت را آغاز و تا به سرانجام رسیدن ، رهبری کردند.


وی یادآور شد: مطرح شدن اسلام به عنوان یک مکتب، عامل دیگر شکل گیری قیام خونین ۱۵ خرداد بود. مردم بر اساس اصول و ارزش‌های دینی و اسلامی حرکت خود را در ایام محرم و سوگواری سید و سالار شهیدان آغاز کردند و در این بین، نفش روحانیت و گروه‌های مذهبی بی‌نظیر است.


معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه مبارزه همزمان با استکبار خارجی و استبداد داخلی را از دیگر ویژگی‌های قیام ۱۵ خرداد عنوان کرد و افزود: امام راحل به خوبی متوجه شد سرنگونی رژِیم شاهنشاهی در سایه مبارزه همزمان با استبداد داخلی و استکبار خارجی میسر می‌شود چرا که این دو، دو روی سکه به استضعاف کشیده شدن ایران بودند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *