تهران -ایرنا – رئیس‌ جمهور بر اساس سُنّتِ حسنه افطاری ماه رمضان، در پاستور میزبان گروه‌ها و اقشار مختلفی از چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای تا ورزشکاران و هنرمندان بود؛ او در این دیدارها هم از امیدی سخن گفت که ضرورت جامعه امروز ایران است و هم از تلاش دولتش برای حل مشکلات و بارور کردن این امید.


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بیبش از ۵۰ ساعت دیدار و گفت‌وگوی مستقیم آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» با مدیران نظام بهداشت، معلمان، هنرمندان، فعالان سیاسی و رسانه‌ای، گرچه خلاصه‌شدنی نیست اما رئیس‌ جمهور از همه این گروه‌ها و شخصیت‌ها خواست که برای ایران و مردم، همدلانه به دولت کمک کنند.


در هر یک از این نشست‌ها،کلیدواژه پرتکرار امید بود که آیت‌الله رئیسی بیش از همیشه نگران کاهش آن میان مردم است. در تمام این دیدارها به اذعان و اظهار همه حاضرانِ موافق و منتقد، رئیس دولت شنونده خوبی بوده و در تحمل نقدها و حتی هجمه‌ها صبور و فروتن. تمام حاضران در دیدارهای رمضانی رئیس‌ جمهور بر مفاهیمِ مشترکی به‌نام ایران و مردم اشتراک نظر دارند و این می‌تواند آغاز خوبی برای پایان دادن به اختلافات باشد.


دولت قدردان مجاهدت نظام بهداشت


«سید ابراهیم رئیسی» شامگاه ۱۸ فروردین در نشست هم‌اندیشی با جمعی از مدیران و متخصصان نظام بهداشت و درمان ضمن قدردانی صمیمی از ایثار و مجاهدت کادر درمان کشور در دوران همه‌گیری کرونا، گفت: در روزهای آغازین فعالیت دولت روزانه ۷۰۰ خانواده به خاطر کرونا داغدار عزیزان خود می‌شدند و عده زیادی نیز کسب‌وکار خود را از دست داده بودند، اما با واکسیناسیون گسترده هم آمار ابتلا و قربانیان کرونا به شکل چشم‌گیری کاهش یافت و هم شاهد بازگشایی مشاغل، مدارس و دانشگاه‌ها هستیم.


قاب متکثر رسانه در پاستور


آیت‌الله رئیسی ۲۱ فروردین میزبان بیش از ۶۰ مدیرمسئول و فعال رسانه‌ای بود؛ از اصلاح‌طلب‌ترین آن‌ها تا اصولگراها. رئیس جمهور این دیدارها را فرصت مغتنمی دانست و با اشاره به اینکه امروز دوران جنگ روایت‌هاست، تصریح کرد: «اصحاب رسانه نقش موثری در روایت دقیق، صریح، سریع و امیدآفرین از رویدادهای مختلف دارند و بدون رسانه‌ حرفه‌ای، منصف و متعهد امکان هماوردی با دشمنان در عرصه جنگ روایت‌ها وجود ندارد». رئیس‌جمهور از مدیران رسانه‌ها اطلاع‌رسانی صادقانه و منصفانه خواست تا پل ارتباطی میان دولت و مردم باشند. صاحبان رسانه‌ها از اصلاح‌طلب و اصولگرا هم در روایت‌های خود نشست با رئیس‌جمهور را سازنده دانستند و تاکید کردند که رئیس‌جمهور گلایه‌های انتقادی را به همان اندازه تاییدات گوش کرد و مورد توجه قرار داد.


حجت‌الاسلام «سیدمحمود دعایی» مدیرمسئول روزنامه اطلاعات با توصیف فضای حاکم بر نشست رئیس‌جمهور و اصحاب رسانه‌ که آن را خوب و صمیمی خواند، گفت: «لکنت زبانی بر هیچکس در این نشست حاکم نبود و همه آزادانه نظرات و درددل‌های خود را مطرح کردند». «محمد قوچانی» مدیرمسئول ماهنامه «آگاهی‌نو» هم گفت: وقتی نشریه‌ام را تقدیم رئیس‌جمهور کردم به ایشان گفتم آقای رئیسی در نقد شما هم نوشتیم و ایشان گفتند چه ایرادی دارد؟ رئیس‌جمهور لطف کرد حرف‌ها را خوب شنید و از انتقادات نرنجید و حتی تشکر کرد که این جای تقدیر دارد».


ضیافت‌های رمضانی پاستور؛ هم‌اندیشی رئیسی و نخبگان برای حل مشکلات مردم


«مهدی رحمانیان» مدیر مسئول روزنامه شرق هم گفت: «آقای رئیسی می‌تواند از یک موضع پدرانه جناح‌های مختلف را جمع کرده و از آنان کمک فکری بگیرد و در مدیریت‌ها استفاده کتد. این فرصت خوبی است که رئیس‌جمهور می‌تواند از این افراد به عنوان عقل متصل و منفصل بهره ببرد».


«محمد میرزایی» مدیرعامل خبرگزاری برنا که از دیگر مهمانان ضیافت افطاری رئیس‌ جمهور با اصحاب رسانه بود، گفت: در مراسم افطاری یکشنبه شب، نمونه‌ واقعی از رئیس‌جمهور مردمی به نمایش درآمد؛ رئیس‌جمهوری که نشان داد اولویتش سیاسی نیست، بلکه به دنبال تحقق مطالبات به‌حق مردم و حل مسائل اصلی کشور است».


هیأت‌های مذهبی کلاس درس‌آموزی و خودسازی


بهار قرآن بهترین فرصت برای دیدار کسانی است که‌ مبلّغ‌ و مروج‌ معارف اهل بیت به عنوان‌ یکی از دو عنصر سفارش شده پیامبر اعظم (ص) هستند. دوشنبه ۲۲ فروردین، رئیس‌ جمهورِ ملبّس به ردای روحانیت میزبان ذاکرین اهل بیت (ع) بود و در این دیدار صمیمانه تأکید کرد: مجموعه هیأت‌های مذهبی در همه صحنه‌های انقلاب حضور اثرگذار درند.  جلسات هیأت‌های مذهبی کلاس درس‌آموزی و خودسازی است؛ لازم است از اشعار و مطالبی استفاده شود که اخلاق و معنویت را در وجود جوانان رشد دهد.


رئیس‌ جمهور شبکه هیأت‌های مذهبی را مجموعه‌ای اثرگذار و ارزشمند توصیف کرد و اظهار داشت: هیئت‌های مذهبی از جوانان با اخلاص و دلداده به انقلاب و ارزش‌های اسلامی تشکیل شده که در تمام صحنه‌های انقلاب حضور موثر و تعیین‌کننده دارند و ظرفیتی بی‌بدیل برای کشور به حساب می‌آیند.


ساماندهی امور مداحان، آمادگی برای کمک و حمایت از برنامه‌های دولت، لزوم استفاده از نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی در رده‌های مختلف مدیریتی، ‌توجه به رفع مشکلات فرهنگی و اجتماعی، حمایت مادی و معنوی از هیئت‌های مذهبی، تسهیل سفر به عتبات عالیات و برخورد با مفسدین اقتصادی و عاملین گرانی‌های ناروا از جمله‌ محورهای سخنان مداحان و ذاکرین اهل بیت (ع) بود.


دیدار تشکل‌ها و فعالان دانشجویی


آیت‌الله رئیسی چهارشنبه ۲۴ فروردین بیش از ۳ ساعت میزبان فعالان و تشکل‌های دانشجویی بود و با دقت به دغدغه‌ها، گلایه‌ها و انتقادات تند آن‌ها گوش سپرد. دیداری که بهادری جهرمی سخنگوی دولت آن را گرم و صمیمی و همراه  با سؤالات صریح و نقدهای بدون لکنت دانشجویان و پاسخ‌های روشن آیت‌الله رئیسی توصیف کرد. در این دیدار، رئیس‌ جمهور نکته‌ای مهم را با دانشجویان و فعالان رسانه‌ای درمیان گذاشت و گفت: «همه ۸ میلیارد دلاری را که در قانون بودجه ۱۴۰۰ برای خرید کالاهای اساسی اختصاص یافته بود، قبل از شروع به کار این دولت و در شهریورماه به اتمام رساندند؛ اما دولت با تدابیری تلاش کرد در این زمینه فشاری بر مردم وارد نشود و کالاهای اساسی مردم نیز بدون دغدغه تامین شود». پس از این دیدار دانشجویان حاضر هم در توصیف نشست خود با رئیس‌جمهور، مطالبی را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کردند که نقطه کانونی آن، تاکید بر سعه‌صدر آیت‌الله رئیسی در شنیدن سخنان و انتقادات بود.


هنرمندان و انبوه مشکلات مغفول مانده


رئیس‌ جمهور ۲۵ فروردین هم میزبان هنرمندان بود؛ دیداری که پیش از برگزاری، به دلیل آلودگی هوا تعویق و حتی شایعه‌آفرین هم شد. حضور ۱۷۰ نفر از هنرمندان با عقاید و سلایق مختلف در این دیدار و گفت‌وگوی صمیمانه رئیس‌ جمهور با آن‌ها پایان بخش این شایعات بود. هنرمندان از دغدغه‌های هنری و معیشتی خود گفتند و آیت‌الله رئیسی با اشاره به ضرورت حمایت از هنرمندان به ویژه پیشکسوتان، گفت: هنرمندان با انبوه مشکلات مغفول مانده‌ای مواجه هستند که برای غلبه بر آنها لازم است کارگروه مشترکی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان عرصه هنر تشکیل شود.


در این نشست «لوریس چکناواریان» پیشکسوت موسیقی ویترین هر ملت را ارکستر و فرهنگ آن کشور دانست و تاکید کرد: موسیقی بودجه زیادی می‌خواهد تا بتواند سازهای خوب بخرد، نوازنده‌ها را تامین و هنرمندان خوب را دعوت کند زیرا موسیقی یک هنر بین‌المللی است و ما هم باید هم سطح دیگر کشورها باشیم».


ضیافت‌های رمضانی پاستور؛ هم‌اندیشی رئیسی و نخبگان برای حل مشکلات مردم


در بخشی از این دیدار «سیدجواد هاشمی» بازیگر و کارگردان خطاب به رئیس جمهور گفت: گمان نکنید جمعیت حاضر واقعا نماینده های هنر این کشور هستند. واقعیت این است شما باید حرف‌های کسانی را بشنوید که ۸ سال منتظر آمدن شما نبودند. من از شما خواهشمندم فکر نکنید حرف همه هنرمندان همان چیزهایی است که در اینجا شنیدید».


پاسخ آیت‌الله به این سخنان هم قابل تأمل بود. رئیس‌ جمهور گفت: «ما احساس می‌کنیم که نسبت به آحاد مردم ۸۵ میلیون وظیفه داریم و خودمان را متعهد می‌دانیم که نسبت به همه خدمتگزار باشیم‌. علی القاعده امکان دعوت همه دوستان امکان پذیر نبود زیرا مکان، زمان و شنیدن حرف های همه دوستان در یک جلسه امکان پذیر نیست. اما ما هم دنبال این هستیم که صحبت های اقشار مختلف را بشنویم‌».


مجاز به توقف و عقب‌گرد نیستیم


نشست هم‌اندیشی روز ۲۷ فروردین با جمعی از علما و روحانیون، دیگر برنامه رمضانی رئیس‌ جمهور بود. آیت‌الله رئیسی در این دیدار بر مهم‌ترین دستور کار دولت مردمی تأکید کرد و گفت که مجاز به توقف و عقب‌گرد نبوده و محکوم به موفقیت هستیم. او همچنین با اشاره به اینکه امروز به لطف خدا امید و انتظار مثبت از دولت به وجود آمده است که باید با اقدام و عمل تثبیت شده و ارتقا یابد، افزود: «ارتقای این امیدواری به معنای تبدیل آن به مشارکت، نشاط و سرمایه اجتماعی است و دولت در این مسیر گام برمی دارد». علما و روحانیون حاضر در این نشست هم از ضرورت پیشبرد جهاد تبیین بر اساس خردجمعی و با برنامه‌ریزی دقیق و تلاش بیشتر برای عملیاتی شدن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سخن گفتند و خواستار تسریع در تعیین تکلیف انتصابات در دولت، طراحی فرهنگ مقاومتی در کنار سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ایجاد عقبه راهبردی فرهنگی، چاره‌اندیشی و اقدام جدی و فوری برای مقابله با افزایش قیمت‌ها شدند.


دیدار همدلانه دولت و مجلس


دولت، ۲۸ فروردین هم میزبان مجلس بود تا در ادامه نشست‌های صمیمی رئیس‌ جمهور و اعضای کابینه با رئیس قوه مقننه و نمایندگان مردم در مجلس، در ماه مهمانی خدا هم ادامه پیدا کند. در این نشست، رئیس‌ جمهور بار دیگر به موضوع امیدآفرینی اشاره کرد و آن را ضرورت اصلی کشور دانست و انسجام دولت و مجلس را لازمه امیدآفرینی توصیف کرد.


آیت‌الله رئیسی تعامل دولت و مجلس را در چارچوب احترام متقابل اعلام و با اشاره به اینکه دولت هرگز گرفتار حاشیه‌ها نخواهد شد، تأکیدکرد: برای اتخاذ تصمیمات شجاعانه و اصلاحات اساسی در اقتصاد، حاضریم از آبروی خود هزینه کنیم.


در این دیدار «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس هم از شتاب در تصمیم‌گیری واقدام سخن گفت و تصریح کرد: «ما باید برای ساخت ایران قوی تلاش کنیم لذا به تصمیمات مهم نیاز داریم در حقیقت مسائل ما روشن و راهکارها مشخص است. عوارض احتمالی هم وجود دارد. قطعا محاسنی هم در این زمینه وجود خواهد داشت، در چنین شرایطی تاخیر در تصمیم باعث تردید می شود و تردید موجب تغییر در تصمیم قبل خواهد شد بنابراین تاخیر و تردید و تغییر نباید دامن جبهه انقلاب را در تصمیمات شجاعانه بگیرد».


«احسان ارکانی» نماینده نیشابور این دیدار را صمیمی و همدلانه توصیف کرد و «مجید انصاری» سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس هم گفت که تعامل و همدلی بین کارگزاران نظام و نمایندگان مجلس می‌تواند در تسریع خدمت‌رسانی،کاهش آلام مردم و کاهش مشکلات اقتصادی موثر باشد.


ضیافت‌های رمضانی پاستور؛ هم‌اندیشی رئیسی و نخبگان برای حل مشکلات مردم


همراهی دولت و دانشگاه برای ایران 


آیت‌الله رئیسی ۳۰ فروردین در دیدار با اساتید دانشگاه حفظ شأن، منزلت و کرامت اساتید دانشگاه را یک وظیفه همگانی در کشور دانست و به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دستور داد پیگیری مطالبات، رفع دغدغه‌های اساتید دانشگاه خصوصاً در حوزه معیشت را با جدیت در دستور کار قرار دهد. بهبود کیفیت تصمیم‌گیری در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی، رویکرد سیستمی به نظام حکمرانی، رشته مطالعات زنان و خانواده، تحول علوم انسانی، نقش علم و فناوری در تمدن‌سازی، مسایل اجتماعی ایران، مطالعات منطقه‌ای در دانشگاه‌ها، مهاجرت نخبگان و اقدامات دانشگاه در راستای شعار سال هم از مهمترین موضوعاتی بودند که اساتید دانشگاه در گفت‌وگو با آیت‌الله رئیسی آن‌ها را مطرح و از دولت خواستند پیوند دانشگاه و قوه مجریه را بهبود بخشد.


دولت و دغدغه معلمان 


آیت‌الله رئیسی ۵ اردیبهشت هم میزبان جمعی از فرهنگیان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت کشور بود. دیدار صمیمانه که به شنیدن از مهم‌ترین دغدغه‌های این قشر و تأکید بر حمایت دولت از آن ها داشت و رئیس‌جمهور تصریح کرد: «دولت مصمم است همه ابعاد قانون رتبه‌بندی معلمان را در راستای ارتقاء شأن و منزلت فرهنگیان عزیز مورد توجه قرار دهد و به این وسیله در راستای ارتقای کیفیت آموزش در کشور گام بردارد».


افزایش سرانه فضای آموزشی در مناطق محروم، حمایت از معلمان شاغل در مناطق محروم، تقویت معاونت پژوهشی، فرهنگ‌سازی در خصوص بازیافت کاغذ باطله و استفاده از آن برای مدرسه‌سازی، تهیه و تکمیل تجهیزات کارگاهی در هنرستان‌ها، توجه به انتصابات در حوزه آموزش و پرورش، برخورد با مافیای کتب درسی، رفع مشکلات و چالش‌های آموزش و پرورش عشایری، ارتقاء کیفیت مدارس دولتی از مهمترین مواردی بود که معلمان و فرهنگیان کشور در دیدار با رئیس‌جمهور برآن تأکید کردند.


عدالت در ورزش، خواست و تأکید دولت  


جمعه ۹ اردیبهشت؛ ورزشکاران، مربیان و مدیران ورزشی مهمان رئیس جمهور شدند و آیت‌الله رئیسی در این دیدار از عدالت در حوزه ورزش سخن گفت و تأکید کرد تمام اهتمام دولت رفع مشکلات شغلی، معیشتی و بیمه‌ای قهرمانان ورزش کشور است. توجه به صنعتی کردن و کارآمد کردن آکادمی‌های ورزش، خصوصی‌سازی دو تیم استقلال و پرسپولیس، نگاه ویژه به پیشکسوتان ورزشی، کوتاه کردن دست دلالان از ورزش، حل مسائل مالی و کمک به بودجه فدراسیون‌ها، بیمه، مسکن و اشتغال ورزشکاران، عدم برخورد چند وجهی و سلیقه‌ای با رشته‌های ورزشی و فراهم‌سازی امکانات برای تیم ملی فوتبال کشور جهت حضور موفق در مسابقات جام جهانی، از جمله مسائل و درخواست‌هایی بود که ورزشکاران، مربیان و پیشکسوتان در حضور رئیس جمهور مطرح کردند.


مشکلات کشور با همدلی قابل حل است


آخرین دیدار رمضانی آیت‌الله رئیسی هم دهم اردیبهشت با فعالان سیاسی از جریان‌های و جناح‌های مختلف سیاسی بود. در این دیدار از منتهی الیه راست‌ترین و محافظه‌کارترین جریان‌ سیاسی در کشور تا چپ‌ترین و رادیکال‌ترین جریان سیاسی تعریف شده در سپهر سیاست ایران حضور داشتند.


در این دیدار رئیس‌ جمهور تحزب و کار تشکیلاتی در حوزه سیاسی را نه مقصد بلکه یک مسیر برای اصلاح امور و پیشرفت جامعه دانست و گفت: احزاب و تشکل‌های سیاسی باید در خدمت تحقق عدالت، اصلاح جامعه و حاکم کردن ارزش‌ها باشد و اگر حزب مقصد و معبد افراد شد، قبیله‌گرایی بر فضای فعالیت‌های سیاسی حاکم می‌شود و این نقطه آغاز انحراف عرصه سیاست است».


 ۱۷ تن از شخصیت‌ها و فعالان سیاسی هم در این دیدار به بیان مهمترین دغدغه‌های خود و ضرورت‌های کشور پرداختند و لزوم توجه جدی به کاهش اعتماد عمومی در کشور، ایجاد ثبات در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، پیگیری دولت برای اجرای صحیح و کامل قانون اساسی، چاره‌اندیشی برای گرانی‌ کالاها و خدمات، لزوم اصلاح ریل سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کلان، تسریع در تعیین تکلیف انتصابات در دستگاه اجرایی، تلاش برای دیده شدن آثار گشایش‌های اقتصادی در زندگی مردم، ارتقای سهم و نقش اجتماعی زنان، قدردانی از دولت بابت حذف تشریفات زاید، لزوم ارائه برنامه روشن برای حل مسائل اقتصادی، از مهمترین محورهای مطرح شده در این دیدار بود.


حجت‌الاسلام «مجید انصاری» عضو مجمع روحانیون مبارز و از حاضران در ضیافت رئیس‌جمهور گفت: اصولاً گفت‌وگو در فضای دوستانه و خیرخواهانه توام با صراحت، شجاعت و صداقت لازمه یک جامعه پویای اسلامی است و از این جهت فضای جلسه با رئیس‌جمهور بسیار خوب بود».


ضیافت‌های رمضانی پاستور؛ هم‌اندیشی رئیسی و نخبگان برای حل مشکلات مردم


«محمدجواد عامری» دبیرکل جمعیت ایثارگران درباره دیدار فعالان سیاسی با آیت‌الله رئیسی گفت: این جلسه بسیار عالی و خوب بود اما برخی از حاضران درباره نقاط مثبت و برخی نیز که عموماً در هشت سال گذشته ساکت و خاموش بوده‌اند انتقادهایی را که مربوط به دولت قبل بود نسبت به این دولت مطرح کردند.


در این دیدار احمد توکلی، مجید انصاری، حسین مرعشی، علی مطهری، سید مصطفی میرسلیم، زهرا الهیان، محمدحسین صفارهرندی، محمدجواد عامری، سعید لیلاز، حمید رسایی، بیژن نوباوه، حسین کمالی، محمد ناظمی اردکانی، علی خضریان، نصرالله پژمان‌فر، سید محمدعلی ابطحی، مجتبی شاکری، مالک شریعتی، اشرف بروجردی، شهاب طباطبایی و الهام امین‌زاده حضور داشتند.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *