نخستین بار به دنبال سفر قاجارها به فرنگ ایده شکل‌گیری مریض‌خانه در ایران شکل گرفت؛ روندی ادامه‌دار که سرانجام منجر به شکل‌گیری ایده ساخت بیمارستانی مخصوص زنان شد تا به این ترتیب نخستین مریضخانه تخصصی نسوان در اواخر قاجاریه افتتاح شود؛ بیمارستانی که اکنون در گذر از یک قرن فعالیت، این روزها با عنوان نام موسس‌ خود “دکتر امیرخان امیراعلم” تحت عنوان بیمارستان تخصصی گوش و حلق و بینی شناخته می‌شود…


به گزارش ایسنا، دکتر امیر خان امیر اعلم فرزند حاج علی‌اکبر خان معتمد الوزاره قزوینی در سال ۱۲۵۵ شمسی در تهران به دنیا آمد و به علت اینکه پدرش رایزن فرهنگی ایران در بغداد بود تحصیلات مقدماتی خود را در بیروت به اتمام رساند. در زمان مظفرالدین شاه همراه دیگران جهت ادامه تحصیل در رشته طب به هزینه دولت عازم اروپا شد و در دانشکده‌ پزشکی مشغول به تحصیل شده و در سال ۱۲۸۰ فارغ التحصیل شد.


پس از آن در مدرسه طبی نظامی لیون فرانسه مشغول به تحصیل شد و با اتمام تحصیلاتش، سال ۱۲۸۴ ( همزمان با انقلاب مشروطه) به ایران بازگشت و به استادی تشریح در مدرسه طب (استاد کرسی کالبد شناسی) و عضویت در مجلس انتخاب شد. او پس از بازگشت به ایران کارهای عام‌المنفعه از جمله طبابت رایگان بیماران نیازمند در مطب میدان بهارستان خود، تعمیر و تجهیز مراکز درمانی به هزینه شخصی و… پرداخت.


او که در سال ۱۳۲۷ه‌ش به ریاست وزارت بهداری نیز انتخاب شده بود پس از مدت کوتاهی به دلیل بیماری از کار کناره گرفت و سرانجام در سال ۱۳۲۹ به تقاضای خود بازنشسته شد. البته از اقدامات مهم او می‌توان به قانون آبله کوبی عمومی، تأسیس و مجهز کردن چندین بیمارستان و تنظیم تشکیلات بهداری و ژاندارمری، ریاست بهداری ارتش، تاسیس بیمارستان نظامی احمدیه (برگرفته از نام احمدشاه)، وزارت فوائد عامه، نماینده ادوار مختلفی از مجلس شورای ملی، تاسیس جمعیت شیر و خورشید سرخ و… اشاره کرد.


او اواخر سلطنت احمد شاه، سمت طبیب مخصوص شاه را بر عهده داشت و پس از روی کار آمدن رضا شاه نیز به عنوان طبیب مخصوص او به فعالیتش ادامه داد تا اینکه سرانجام در سال ۱۳۴۰ در سن ۸۴ سالگی در تهران درگذشت.


سال‌های آخر حکومت قاجارها یعنی در سال ۱۲۹۴ بود که دکتر امیر اعلم لزوم تاسیس مریضخانه نسوان را به وزارت معارف خاطر نشان کرد و به پیشنهاد وزیر معارف وقت و تصویب هیات دولت یکی از عمارات دولتی حوالی دروازه دولت (یکی از ۱۲ دروازه دارالخلافه ناصری) به این امر تخصیص داده شد. در آن زمان چون به دلایلی استخدام قابله اروپایی میسر نشد، “مادام فراسکینار” که دارای دیپلم قابلگی از اروپا و ساکن تهران بود برای اداره درمانگاه و تدریس به کار گرفته شد. به دنبال این موضوع چند نفر محصل قابلگی برای دو سال استخدام شدند که این مدت سپس جهت یک دوره دو ساله دیگر هم تمدید شد و “مادام فراسکینار” رسما طبیب مریضخانه شد و تدریس محصلین را به عهده گرفت.


در نهایت وزارت معارف نیز در سال ۱۲۹۵ با پیشنهادی به حکومت وقت، بر لزوم تاسیس یک زایشگاه تاکید کرد و مریضخانه در همان سال با برگزاری مجلس جشنی افتتاح شد. در سال ۱۲۹۷ مریضخانه رسما با هفت تختخواب و به ریاست دکتر علیرضا بهرامی افتتاح شد و وی که تا سال ۱۳۰۵ ریاست مریضخانه را به عهده داشت به تدریج قسمت‌های طبی، جراحی، قابلگی، مطب عمومی و بعدا قسمت بیماری‌های اطفال را در آن دایر کرد.


مریضخانه تا سال ۱۳۱۹ از توابع وزارت بهداری بود اما در این سال به دانشکده پزشکی (دانشگاه علوم پزشکی تهران) منتقل شد و به نام بیمارستان زنان موسوم شد. بیمارستان زنان سه سال بعد به جای دیگری منتقل شد و در مکان اولیه آن بخش‌های چشم پزشکی و بیماری‌های گوش، حلق و بینی دایر شد. مدتی بعد در سال ۱۳۲۳ نیز با تصویب شورای دانشگاه طی مراسمی به پاس خدمات بهداشتی فرهنگی بانی آن، بیمارستان به نام مجتمع بیمارستانی امیراعلم نام‌گذاری شد.


دکتر حسن توکلی _ رئیس مجتمع بیمارستانی امیراعلم در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا، با اشاره به اینکه بیمارستان امیراعلم یکی از قدیمی‌ترین بیماستان‌های پایتخت است، گفت: ساختمان‌های فعلی مجموعه یا نوسازی شده است و یا پس از تخریب بنای قدیمی در انتظار ساخت بناهای جدید هستیم؛ به عنوان مثال محلی که اکنون به عنوان پارکینگ بیمارستان استفاده می‌شود، قدیمی‌ترین ساختمان بیمارستان بود که تخریب شد تا بیمارستان جدیدی ساخته شود.


وی افزود: البته با وجود اینکه متراژ کنونی بیمارستان با متراژ اولیه آن تفاوت دارد و فضای فیزیکی مجموعه نسبت به زمان تاسیس، گسترش قابل توجهی داشته است، اما هنوز هم در این زمینه با چالش‌های قابل توجهی مواجه هستیم.


او تاکید کرد: هرچند که بیمارستان امیراعلم با عنوان بیمارستان تخصصی گوش و حلق و بینی در میان مردم شناخته شده است، اما در حال حاضر علاوه بر این بخش دارای بخش‌های جراحی، طبی CCU، ICU، دیالیز، کاشت حلزون، دندانپزشکی، رادیولوژی، شیمی‌درمانی، جراحی سرطان، لاپاروسکوپی، آزمایشگاه، درمانگاه تخصصی گوش، اورژانس گوش و داخلی و… است.


وی با اشاره به پراکندگی فضای خدمتی بیمارستان، تصریح کرد: بیمارستان امیراعلم اکنون به عنوان مجتمع بیمارستانی شناخته می‌شود که بیمارستان “مروستی” یکی از بیمارستان‌های تحت پوشش آن است که در خیابان نوفل‌لوشاتو واقع شده است. خاندان مروستی بیمارستان وقفی خود را که از قدیم‌الایام در حیطه گوش و حلق و بینی فعال بود را برای اینکه بیش از گذشته فعال باشد به مجموعه بیمارستان امیراعلم سپردند و در نتیجه آن مرکز نیز پس از بازسازی اساسی با چهار اتاق عمل به مجموعه ما اضافه شد و عملا یکی از واحدهای بیمارستان امیر اعلم است که توانسته به ماکمک کند تا حجم مراجعات فعلی را مدیریت کنیم.


او درباره کلینیک‌های تخصصی بیمارستان، توضیح داد: در مجموعه بیمارستان مروستی که تحت پوشش مجتمع بیماستانی امیراعلم است، کلینیک خواب داریم که به بیماری‌های مرتبط با خواب می‌پردازد و مراجعین این بخش اقامت ۲۴ ساعته دارند و مانیتورینگ می‌شوند. کلینیک‌های تخصصی و عمومی گوش و حلق و بینی، جراحی پلاستیک، کلینیک درد، کلینیک اختلالات تعادلی و… داریم.


این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره خانه پدری صادق هدایت (خانه اعتضادالملک) که در مجموعه بیمارستانی امیراعلم قرار دارد و مدتی به عنوان مهدکودک و مدتی بعد به عنوان انبار و تجهیزات مصرفی بیمارستان استفاده می‌شد، تصریح کرد: نگهداری و مالکیت این خانه نیز با بیمارستان امیراعلم بوده است و الان بالغ بر ۱۵ سال است که فقط به صورت کتابخانه و با حفظ آثار فرهنگی آن به شکل کتابخانه نگهداری می‌شود و برنامه‌ای هم برای بازگشایی این خانه به شکل عمومی و بازدید افراد از آن نداریم.


وی با تاکید بر اینکه بیمارستان امیراعلم بسیار پر مراجعه است، در خصوص وضعیت فعلی ارائه خدمات، بیان کرد: بر اساس مصوبه می‌بایست ۳۵۸ تخت فعال داشته باشیم که در حال حاضر تعداد ۲۳۷ تخت فعال داریم. در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۴ هزار مراجعه به اورژانس بیمارستان داشتیم که این آمار تا پایان آذرماه سال جاری به ۱۲۰ هزار مراجعه رسیده است.


وی افزود: مراجعه به درمانگاه‌های تخصصی در سال ۱۴۰۰ نیز بیش از ۷۲ هزار مورد بوده است که تا پایان آذر ماه امسال نیز این عدد به بیش از ۶۲ هزار مورد رسیده است. به طور کلی در سال قبل نزدیک به ۲۰۰ هزار مراجعه به بیمارستان داشته‌ایم و ۱۱ هزار عمل جراحی در شرایط کرونایی در بیمارستان انجام شده است. امسال نیز تا پایان آذرماه نزدیک به ۹هزار عمل جراحی انجام شده است. همچنین سال گذشته ۱۵ هزار بیمار بستری و امسال تا پایان آذرماه بالغ بر ۱۱ هزار بیمار بستری داشته‌ایم که این آمارها خود گویای حجم خدماتی که این مرکز ارائه می‌دهد است.



این جراح عمومی، ادامه داد: با وجود اینکه پتانسیل خدمت بالایی داریم اما تنها به اندازه ۲۳۷ تخت موجود می‌توانیم خدمت بدهیم؛ در حالی که برخی مراجعه کنندگان ما ممکن است شش ماه در نوبت جراحی یک عمل باشند و مدام در تلاش هستیم تا این نوبت‌ها را کاهش دهیم و به صفر برسانیم. الان مراجعه ما بسیار بالاتر از توان فیزیکی ارائه خدمت ما است. مجموعا ۱۴ اتاق عمل جراحی گوش و حلق و بینی داریم و ۳ اتاق عمل هم در بخش جراحی عمومی، جراحی پلاستیک و سرطان داریم.


او تاکید کرد: این تعداد اتاق عمل از ۸ صبح تا ۸ شب فعال هستند و از ۸ شب به بعد هم در حال ارائه خدمات اورژانسی هستند. این تعداد اتاق عمل یک ظرفیت مشخصی دارند و در مجموع بیش از ۵۰ عمل در طول یک روز نمی‌توانیم انجام دهیم ولی تعداد نوبت‌دهی و مراجعات بالای ما بسیار بیش از توان ما است. از طرفی بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند بیماران ساده‌ای نیستند. غالبا بیمارانی به ما مراجعه می‌کنند که مشکلات پیچیده‌ای دارند و عمل‌های آنها هم زمان بیشتری می‌برد که این امر هم بر تعداد اعمالی که در یک روز انجام می‌دهیم اثر می‌گذارد.


او با تاکید بر اینکه خدماتی که در این مرکز درمانی انجام می‌شود تخصصی و فوق تخصصی است، اظهار کرد: در بخش گوش و حلق و بینی عمدتا دیگر عمل عمومی انجام نمی‌شود و پزشکان به شکل تخصصی در حوزه گوش، بینی و سینوس، حنجره، سر و گردن فعالیت می‌کنند. در بخش جراحی هم روند کاری به شکل تخصصی است. از طرفی بخش جراحی پلاستیک بسیار مجهز و پیشرفته‌ای در بیمارستان وجود دارد که انواع این اعمال که جنبه درمانی و زیبایی دارند را انجام می‌دهند. در تومورهای فک و صورت و یا ناهنجاری‌های مادرزادی فک و صورت عمدتا جراحی‌های زیبایی فعال هستند.


سرنوشت بیمارستانی که طبیب مخصوص دو پادشاه تاسیس کرد


توکلی با اشاره به اینکه بیمارستان امیراعلم به عنوان بیمارستان تخصصی گوش و حلق و بینی شناخته می‌شود، بیان کرد: اما باید به این اصل تاکید کنیم که یک کار تیمی در مجموعه ما انجام می‌شود. هر بیماری که در کل کشور مشکل جدی پیدا کند دوست دارد در بیمارستان امیراعلم کار درمانی خود را انجام دهد.


وی در خصوص وضعیت تورسیم سلامت در بیمارستان امیراعلم نیز به ایسنا اظهار کرد: مراجعین خارجی در بیمارستان وجود دارد ولی از آنجایی که تفکر اولویت‌دار ما،‌ توریسم سلامت نیست، این مراجعات هم تعداد بالایی ندارند. یکی از دلایل این موضوع این است که حجم بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند بسیار بالا است و عمدتا افرادی برای اعمال جراحی تخصصی به ما مراجعه می‌کنند که این اعمال جاهای دیگر انجام نمی‌شود و چون نیاز به کار تیمی وجود دارد و یا جراحی سختی است.


وی افزود: در نتیجه لیست نوبت‌دهی برای بیمارستان ایجاد می‌شود که به دنبال این موضوع وقتی مردم خودمان در لیست نوبت و انتظار می‌مانند دیگر توریسم سلامت جایگاه کمرنگ‌تری پیدا می‌کند، چون ما می‌دانیم تا چند ماه آینده، بیمار در نوبت داریم. این در حالی است که توریست هم توقع دارد کارش سریع‌تر انجام شود و در اولویت قرار گیرد.


توکلی تاکید کرد: متاسفانه تورسیم سلامت اولویت اول ما نیست چون قصد نداریم نوبت مردم خودمان را عقب بیندازیم ولی اگر جایگاهی برای ارائه خدمت داشته باشیم این کار انجام می‌شود؛ چنانچه اگر در بخش‌های جراحی و جراحی پلاستیک جای خالی وجود داشته باشد، عمل انجام می‌شود اما در بخش گوش و حلق و بینی یک مقدار نوبت‌دهی طولانی است.


وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت همراه‌سرای بیمارستان امیراعلم نیز گفت: عمده بیماران و مراجعین ما از شهرهایی غیر از تهران می‌آیند و متاسفانه همراه‌سرا نداریم. هماهنگی‌هایی با شهرداری انجام دادیم که محل‌های اقامتی در نزدیکی بیمارستان را در اختیار همراهان قرار می‌دادند ولی در مجموع در مورد همراه‌سرا وضعیت خوبی نداریم و خیلی از همراهان بیماران در فصول گرم سال در اطراف بیمارستان چادر می‌زنند و اقامت می‌کنند تا کار بیمارشان تمام شود.


سرنوشت بیمارستانی که طبیب مخصوص دو پادشاه تاسیس کرد


رئیس مجتمع بیمارستانی امیراعلم درباره آثار کرونا بر خدماتی که این مرکز درمانی طی سه سال گذشته ارائه کرده است، بیان کرد: تمام خدمات ما تحت تاثیر قرار گرفت. در پیک‌های کرونا عملا بیشتر بخش‌های بیمارستان درگیر بستری کردن بیماران کرونایی شد مثلا تمام بخش‌های داخلی و جراحی و بخش دِی کلینیک به بخش کرونا تبدیل شد و این حجم بیماران سبب شد تا مدتی اتاق عمل‌های ما تعطیل شود که متعاقب آن با طولانی شدن لیست‌های نوبت‌دهی اعمال جراحی مواجه شدیم و این سبب شد بیماران مدت طولانی‌تری با عوارض بیماری‌ها دست و پنجه نرم کنند.


وی افزود: از سوی دیگر بیمارانی هم که بعد از بهبودی از کرونا با عوارضی از آن مانند قارچ سیاه روبرو شدند عمدتا به مرکز ما مراجعه می‌کردند و تقریبا مرجع اصلی این بیماران ما بودیم؛ به شکلی که ساختمان ۸ طبقه گوش و حلق و بینی ما درگیر بیماران قارچ سیاه شد و اتاق عمل‌های ما به جراحی این بیماران اختصاص یافت. قارچ سیاه در سینوس‌ها درگیری ایجاد می‌کند که حتی ممکن است منجر به تخلیه چشم شود؛ بنابراین در تمام آن مدت جراحان چشم،‌ جراحان مغز و اعصاب و متخصصین داخلی و عفونی و متخصصین گوش و حلق و بینی فعال بودند تا بیماران را به شکل گروهی مداوا کنند.


او معضل دیگر این مرکز درمانی را گستردگی بیمارستان خواند و اظهار کرد: بیمارستان مروستی در خیابان نوفل‌لوشاتو است، بخش‌هایی از بیمارستان در ضلع جنوبی، درمانگاه‌ها در ضلع شمالی، بخش‌های جراحی ضلعی دیگر و سایر بخش‌ها هم به همین شکل پخش هستند که به تبع این موضوع هزینه‌های جاری ما افزایش می‌یابد.


توکلی با تاکید بر اینکه قدمت برخی ساختمان‌های بیمارستان خیلی بالا است، تصریح کرد: مثلا ساختمان اداری، قدیمی‌ترین ساختمان فعلی بیمارستان است که بالغ بر ۷۰ سال از عمر ساخت آن می‌گذرد که همین هزینه‌های اضافی برای ما ایجاد می‌کند.


وی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات ناشی از کمبود فضای محیطی و برخی مشکلات فیزیکی در مجموعه بیمارستان، تاکید کرد: گستردگی فضای فیزیکی و کمبود فضای فیزیکی در کنار قدیمی‌ بودن سازه‌های ساختمانی بیمارستان از معضلات جدی ما است. در چندسال اخیر ساختمانی که ساخت آن بیش از ۳۰ سال طول کشید به مجموعه بیمارستانی ما اضافه شد اما در واقع این فضا عملا به مجموعه اضافه نشد؛ زیرا قسمتی دیگر از ساختمان بیمارستان را تخریب کردیم.


سرنوشت بیمارستانی که طبیب مخصوص دو پادشاه تاسیس کرد


رئیس مجتمع بیمارستانی امیراعلم درباه این بخش تخریب شده از بیمارستان، توضیح داد: این ساختمان بسیار قدیمی به گونه‌ای بود که حتی اتاق‌های ۱۰ تخته داشت و دیگر امکان بستری کردن مردم در آن وجود نداشت. درحال حاضر ۲۰۰۰ متر زمین، جای خالی ساختمان تخریب شده است که هنوز بیمارستانی جایگزین آن نشده است. قرار بود خیران سلامت برای ساخت آن اقدام کنند که مشکلاتی ایجاد شد و اکنون با خَیِر دیگری وارد گفت‌وگو شدیم و قول همکاری داده‌اند و در مراحل کشیدن نقشه‌های اولیه بنا هستیم. امیدواریم ایشان ابتدا در زمینه اوژانس که وضعیت مناسبی ندارد ورود کنند تا برای سایر بخش‌ها بتوانیم بودجه‌های دولتی را جذب کنیم.


وی به مشکلات اورژانس این مجتمع بیمارستانی اشاره کرد و گفت: آمار ۱۲۴ هزار مراجعه اورژانس برای بیمارستان ما یعنی ۱۰ هزار مراجعه ماهانه و حدود ۳هزار مراجعه هفتگی که این عدد بالا است. شاید بعضی روزها بیش از ۵۰۰ مراجعه اورژانس در یک فضای ۳۰۰ متری داشته باشیم. این فضا اصلا متناسب با مراجعه کننده ما نیست. نوع بیماران اورژانسی ما به گونه‌ای است که شاید شب‌ها کمتر باشد اما بعضی صبح‌ها صف اورژانس بیمارستان به سمت خیابان کشیده می‌شود.


سرنوشت بیمارستانی که طبیب مخصوص دو پادشاه تاسیس کرد


او با تاکید بر اینکه فضای فیزیکی بسیار کوچک و نامناسبی در اورژانس بیمارستان امیراعلم وجود دارد، بیان کرد: این مشکل هم برای چند سال اخیر نیست و همواره وجود داشته است. کاری که اکنون می‌خواهیم به شکل موقت انجام دهیم این است که یک بازسازی انجام دهیم تا فضا را مطلوب‌تر کنیم. ما در این اوژانس حداکثر می‌توانیم ۴ یا ۵ کابین گوش و حلق و بینی بگذاریم که پاسخگوی مراجعات نیست.


وی افزود: مهم‌ترین قصد ما این است که در ۲۰۰۰ متر زمینی که بعد از تخریب ساختمان قدیمی برایمان ایجاد شده است، یک طبقه را به اورژانس اختصاص دهیم تا از یک فضای ۳۰۰ متری به یک فضای ۲۰۰۰ متری برسیم. می‌دانیم که این پتانسیل را داریم تا تعداد بیمار بیشتری را پذیرش کنیم البته به شرط آنکه فضای فیزیکی به ما اجازه دهد. اگر حداقل ۲۰۰ تخت دیگر به مجموعه بیمارستان ما اضافه شود، می‌توان دردی از مردم درمان کرد.


وی با بیان اینکه اگر دست خیرین بالاسر بیمارستان‌ها نباشد واقعا بیمارستان‌ها دچار چالش جدی می‌شوند، اظهار کرد: نکته این است که مردم از این چالش‌ها تاثیر می‌گیرند. واقعا کمک خیرین به ما تاکنون عالی بوده است. این کمک در دوران کرونا به اوج خود رسید و ما را به یاد زمان جبهه و جنگ می‌انداخت. اوایل کرونا هر کس هرچه داشت برای ما آورد به شکلی که مشکلی در تامین اجناس مورد نیاز نداشتیم. مردم پول یا اجناس در اختیار ما می‌گذاشتند.


سرنوشت بیمارستانی که طبیب مخصوص دو پادشاه تاسیس کرد


رئیس مجتمع بیمارستانی امیراعلم، افزود: شاید برخی کلمات کلیشه‌ای باشد اما به واقع باید دست خیرینی که کنار مجموعه‌ سلامت و بیمارستان‌ها هستند را ببوسیم. الان هم واقعا نیاز داریم تا در ۲۰۰۰ متر زمین خالی مانده به سرعت بخش جدید درمانی ساخته شود. برخی ساختمان‌های قدیمی را هم داریم که باید منتقل شوند. اینجا درمقابل زلزله ایمن نیست و باید منتقل شود، چون اگر زلزله شدیدی داشته باشیم قسمت‌هایی از بیمارستان امیراعلم خود دچار بحران خواهد شد؛ هرچند که از سوی دیگر ساختمان و درمانگاه جدید بر اساس قوانین ساختمانی جدید ساخته شده است که می‌تواند به مردم کمک کند.


وی در پاسخ به این سوال که آیا بیمارستان امیراعلم اخطار ایمنی و آتش‌نشانی داشته است یا خیر؟، گفت: تقریبا تمام بیمارستان‌های قدیمی این اخطارها را دارند و بیمارستان امیراعلم نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته به تبع آن همکاران بیمارستان ما را مجاب کرده‌اند برخی اقدامات ایمنی نظیر ایجاد سیستم اعلام و اطفای حریق را انجام دهیم و دیگر در ساختمان جدید از این منظر مشکلی نداریم و در بخش درمانگاه، جراحی و مجموعه مروستی در حال راه‌اندازی این سیستم‌های هشداری هستیم.


توکلی درباره اینکه آیا بیمارستان امیراعلم بدهکاری دارد یا خیر؟، بیان کرد: شما اگر بیمارستان دولتی پیدا کردید که بدهکاری نداشته باشد به من بگویید. ضمن اینکه خیلی از هزینه‌های ما توسط دولت پرداخت می‌شود. با توجه به پرداخت‌های سازمان‌های بیمه‌گر به خودمان، قطعا بدهکار هستیم. پرداخت مطالبات از سوی تامین اجتماعی هنوز در سال ۱۴۰۰ است و حدود ۹ ماه بدهی به ما دارد هرچند که شاید ما هم اسنادی را نداده باشیم اما ما اسناد امسال را تا مهر ماه به آنها داده‌ایم.



عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: از طرفی معضل جدی ما تعرفه‌ها است که اصلا با هزینه‌های ما همخوانی ندارد. یک دستگاه سونوگرافی ما ۳ میلیارد تومان هزینه دارد، حال ما چقدر کار با تعرفه ۵۰ هزار تومانی انجام دهیم که تامین کننده پول دستگاه باشد؟ تا پول آن تامین شود یک پروب ۲۰۰ میلیونی دستگاه می‌سوزد. الان تمام خرید را با تعرفه آزاد یا نیمایی انجام می‌دهیم اما تعرفه را با دلار دولتی دریافت می‌کنیم. اگر کمک‌های خیرین نباشد بیمارستان نمی‌تواند خود را به روز نگه دارد. برای خرید یک دستگاه «فلوروسکوپ» که کار بسیار ساده‌ای انجام می‌دهد باید حدود ۴ میلیارد تومان هزینه کنیم. خب ما با چه تعرفه‌ای کار کنیم که این مبالغ دربیاید؟


وی با اشاره به اینکه اکنون گران‌ترین خدمتی که در بیمارستان امیراعلم انجام می‌شود، خدمات محدود جراحی زیبایی است، توضیح داد: این هم به این جهت است که چون شامل بیمه نیست، گران‌تر است. در غیر این صورت بسیاری از اعمال جراحی مرتبط با سرطانی که انجام می‌دهیم تعرفه بالایی دارد که چون تحت پوشش بیمه است فرانشیز کمی توسط بیمار پرداخت می‌شود. البته اینکه اعمال جراحی زیبایی گران‌تر است به این معنا نیست که ما می‌توانیم هر نرخی که خواستیم از بیمار دریافت کنیم بلکه این اعمال هم تعرفه خاص خود را دارد که فقط تحت پوشش بیمه نیست.


وی افزود: انجام اعمال جراحی زیبایی در مرکز ما با تعرفه دولتی محاسبه می‌شود که این موضوع وابسته به این است که اساتید ما تمام وقت در بیمارستان باشند و یا به شکل پاره وقت فعالیت کنند که ضریب K در محاسبات متفاوت می‌شود. البته در یک هفته بیش از ۵ یا ۶ عمل جراحی صرفا زیبایی در این مرکز انجام نمی‌شود زیرا ما یک مرکز آموزشی و درمانی هستیم که رزیدنت و دستیاران رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی فعال هستند و سعی نداریم که بیشتر کار به سمت زیبایی پیش برود زیرا می‌خواهیم بتوانیم پاسخگوی نیازهای درمانی افراد باشیم در نتیجه بیشترین اعمال شامل عمل‌های آموزشی و درمانی است.


سرنوشت بیمارستانی که طبیب مخصوص دو پادشاه تاسیس کرد


او در خصوص وضعیت تامین نیروی انسانی در بیمارستان امیراعلم، تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه نوع نیروی انسانی متفاوتی از رسمی،‌ پیمانی، قرادادی، شرکتی و… داریم، چالش‌ جدی نیروی انسانی نداریم اما در بعد نیروهای تخصصی پزشکان چالش جدی داریم که دارد بدتر هم می‌شود.


وی افزود: یعنی مراجعه ما به عنوان هیئت علمی کاهش یافته است و این درحالی است که یک زمانی در کشور سر و دست می‌شکستند که بیایند و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شوند اما الان به دلیل اختلاف درآمدهای سیستم دولتی و خصوصی این وضعیت را نداریم. باید بگوییم که مهاجرت نیروهای پزشکی هم به تبع این می‌تواند برای ما معضل ایجاد کند. مهاجرت در هیئت علمی و کادر درمانی و عدم تمایل و یا عدم توانایی سیستم به جذب نیرو هم وجود دارد.


سرنوشت بیمارستانی که طبیب مخصوص دو پادشاه تاسیس کرد


رئیس مجتمع بیمارستانی امیراعلم درخصوص بخش کاشت حلزون در این بیمارستان، توضیح داد: کاشت حلزون عمدتا برای کودکانی که اختلالات شنوایی دارند، انجام می‌شود که بیمارستان امیراعلم به شکل منحصر به فرد این اقدام را انجام می‌دهد. ما نوبت‌های بسیار طولانی برای انجام کاشت حلزون شنوایی داشتیم که با مساعدت‌های وزارت بهداشت و همکاری مثال زدنی متخصصین مجموعه توانستیم ظرف چند ماه اخیر اعمال را به نحوی انجام دهیم که نوبت‌دهی کنار برود و در وضعیت عادی ارائه خدمت قرار گرفتیم.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *