نیویورک – ایرنا – ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات وین بدست آمده است، همچنان به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم و به تعداد کمی از مسائل حل نشده رسیده ایم.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در واشنگتن افزود، پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات وین بدست آمده است، ما همچنان به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم و به تعداد کمی از مسائل حل نشده رسیده ایم. دلیل وجود این مسائل حل نشده، این است که آنها سخت ترین مسائل هستند.


ند پرایس با تاکید بر اینکه اینها مسائل سختی هستند و به همین دلیل تاکنون حل نشده اند، گفت: همه طرف ها اکنون باید از خود جدیت نشان دهند. ما همچنان معتقدیم در چند روز آینده می توانیم به یک بازگشت مشترک به پایبندی برجام برسیم.


این مقام وزارت خارجه دولت بایدن بار دیگر با توسل به تاکتیک ضرب الاجل های ساختگی غرب و در راستای سیاست هراس از پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران اضافه کرد با این حال زمان کمی باقی مانده است و آن هم به دلیل پیشرفت های هسته ای ایران در چند ماه و چند سال گذشته است.


ند پرایس ادامه داد ما در مراحل پایانی مذاکرات ۱۱ ماهه هستیم، زمان بسیار کمی برای محک پیشنهاد بازگشت مشترک به پایبندی به برجام باقی مانده است.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد ما از همه طرف ها از جمله روسیه خواسته ایم  تا بر حل مسایل باقی مانده تمرکز کنند تا بتوانیم به هدف مشترک خود دست یابیم.


وی در تداوم ادعاها و اتهام پراکنی های واشنگتن علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران برغم رد اَن از سوی جامعه اطلاعاتی کشورش مدعی شد این هدف مشترک عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای به صورت دائمی و قابل تایید است. این تنها هدف آمریکا نیست بلکه روسیه یکی از اعضای امضا کننده برجام است.


ند پرایس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا با روسیه در خصوص درخواست های اخیر مسکو گفتگو کرده است یا خیر گفت که  رابرت مالی با نمایندگان ۱+۵ دیدار کرده است.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد کاملا واضح اعلام کرده ایم که تحریم های جدید روسیه هیچ ربطی به برجام ندارند و نباید هیچ تاثیری بر بازگشت احتمالی مشترک به پایبندی یا اجرای این توافق داشته باشند.


وی تصریح کرد هیچ قصدی برای ارائه پیشنهادات جدید به روسیه در مورد تحریم ها نداریم و نیازی برای پیشنهادات جدید برای رسیدن به بازگشت مشترک به پایبندی به برجام نیست.


جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه مدتی است به توافق نزدیک شده ایم، گفت که پایان مذاکرات همیشه سخت و چالش برانگیز است.


این مقام دولت دموکرات جو بایدن افزود، ما مدتی و چند هفته ای است به توافق نزدیک شده ایم. پایان مذاکرات همیشه سخت و چالش برانگیز است. بنابراین من این ارزیابی را انجام نمی دهم. ما به

این گفتگوهای دیپلماتیک ادامه می دهیم و به نفع همه ما است که در پای میز مذاکره باقی بمانیم.


دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارش “ارزیابی سالانه تهدیدها” برای سال ۲۰۲۲ به رغم همه ادعاها و لفاظی ها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، اذعان کرد که بر اساس ارزیابی های واشنگتن، تهران فعالیت های تولید سلاح هسته ای انجام نمی دهد.


در این گزارش آمده است: ارزیابی ما همچنان اینگونه است که ایران درحال حاضر مشغول انجام اقدامات لازم و اساسی برای تولید سلاح هسته ای نیست.


حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز درباره جدیدترین تحولات و وضعیت مذاکرات وین تلفنی گفتگو کردند.


امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی از  اهتمام و تلاش هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین و پیشرفت های حاصله قدردانی کرد و افزود: اگر واقع بینی بر رفتار همه طرف‌ها حاکم باشد، همچنان به نقطه وصول توافق خوب و قوی نزدیک هستیم. طرح برخی درخواست های جدید از سوی آمریکا هیچ گونه توجیه منطقی نداشته و با مواضع این کشور در مورد دستیابی سریع به توافق در تناقض می باشد.


 وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه “برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ما است، قابل مذاکره نیست” افزود: موضوعات اصلی و لغو موثر تحریم ها نباید تحت تاثیر زیاده خواهی طرف آمریکایی قرار گیرد.


امیرعبداللهیان گفت: آمریکا نمی تواند به بهانه فشار افکار عمومی کشورش، هر روز حرف جدید و متفاوتی را از طریق هماهنگ کننده به ما منتقل کند. اگر طرف آمریکایی مشکل افکار عمومی را دارد ، باید بگویم ما هم مشکل افکار عمومی را در ایران داریم. آنها با حساسیت و با دقت بالایی تحولات را رصد می کنند و از دولت پاسخگویی و رفع موثر تحریم ها و حفظ توان بالای هسته ای صلح آمیز را مطالبه می کنند. 


دور هشتم مذاکرات از ششم دی‌ماه سال جاری در وین آغاز شده است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده اند.


اظهارات مقامات غربی به ویژه آمریکا درباره مذاکرات وین در حالی است که یک منبع آگاه نزدیک به مذاکرات وین به  ایرنا گفته است: گفتگوهای وین به دلیل ابتکارعمل ها و حسن نیت ایران طی چند هفته گذشته پیشرفت های قابل توجهی را داشته است. توافق ایران و آژانس برای ترسیم نقشه راه مشترک به منظور حل موضوعات باقیمانده شاهد این مدعاست.


به گفته این منبع در نقطه مقابل تیم امریکایی با کندی در تصمیم گیری سیاسی، روند دستیابی به یک توافق خوب را معطل کرده است. تیم آمریکایی در وین نیز منتظر دریافت دستورالعمل های لازم در خصوص موضوعات باقیمانده است. توافق در وین امروز بیش از هر چیزی نیازمند جواب امریکا به پیشنهادی مطرح شده در مذاکرات است.





آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *