روش مضراب زدن سه تار و نگه داشتن دست راست

این مقاله برداشتی از سایت گوش نوازان است،  در این مطلب آموزشی قرار است به برخی از نکات کلیدی و اصلی درباره شیوه انگشت‌گذاری درست و حالت دست‌ها هنگام نوازندگی سه تار بپردازیم همچنین به ذکر مشکلاتی که برای جمع کثیری از هنرجويان سه تار پیش می‌آید نیز خواهیم پرداخت و در نهايت با فراگیری تغییرات کوچکی در وضعیت انگشتان يا مچ دست، این خطاها برطرف می‌شود و به اصطلاح، قرار است فوت و فن مورد نیازتان را به شما آموزش دهیم. پس به مطالعه ادامه مطلب بپردازید و نکاتی را که در ادامه توضیح داده می‌شود‏‏‏‏‏‏‏، با تمرکز ‏‏مطالعه فرمائید.

هنگام تمرین یا نوازندگی، مچ دست چپ را در وضعيت صحيح قرار دهيد.

در صورتیکه می‌خواهید به راحتی دستتان به پرده‌های بعدی برسد‏، به طبع نیاز است زاویه کوچکی به مچ دستتان بدهید و به قول معروف آن را «بشکنید»‏، زيرا هنگامی کف دست به دسته ساز چسبيده باشد، گرفتن پرده‌های بعدی دشوار می‌شود.

ناخن‌های دست چپ را کوتاه کنيد.

تلاش کنيد همواره ناخن‌های دست چپ را برای اجرای تمرين‌ها يا نوازندگی ساز کوتاه فرمایید. با وجود اینکه داشتن ناخن‌های بلند برای خانم‌ها جالب می‌باشد و برخی از خانم‌ها از شنيدن اينکه برای نوازندگی بايد ناخن‌ها را کوتاه نمایند غمگین مي‌شوند، ولی داشتن ناخن‌های بلند دست چپ هنگام نوازندگی ساز سه تار باعث مشکلاتی می‌شود که در ادامه به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

  1. داشتن ناخن‌های بلند منجر آسیب دیدگی دسته ساز می‌گردد. با گذر زمان که هنگام نگهداشتن سيم‌های روی دسته، ناخن را روی دسته ساز فشار می‌دهید، رنگ دسته ساز ساییده می‌شود و همچنين شکل ظاهری ساز تغییر می‌کند.
  2. ناخن‌های بلند سبب پاره شدن پرده‌های ساز می‌گردد. از‌آنجا که ناخن‌ها تیز می‌باشند هنگامی به دفعات متعدد، ناخن با پرده ساز برخورد می‌کند، رشته‌های پرده آسیب می‌بیند، در نتيجه با گذر زمان مقاومتش را از دست داده و پرده ساز کاملاً پاره و از دسته کنده می‌شوند.
  3. مهم‌ترین مشکلی که وجود خواهد داشت این می‌باشد هنگام تصاحب کردن پرده‌های روی تیم ساز، ناخن مزاحم می‌شود و ناخن‌های بلند مانع از بدست گرفتن پرده‌های روی دسته ساز می‌شود، زيرا برای نگهداشتن پرده‌های ساز، مسلماً بايد با بخش نرم نوک انگشتان آنان‌را بگیرید.

مقالات مرتبط: اگر دنبال آموزش هستید ما در گوش نوازان به شما دوره آموزشی مقدماتی سه تار استاد طینوش بهرامی را پیشنهاد می کنیم.

به مچ دست‌هايتان استراحت و نرمش بدهيد.

تلاش کنيد به جهت تقويت و نيز جلوگيری از آسيب‌های حرکتی احتمالی، پیش و پس از اجرای تمرین‌، قطعاً مچ دست‌هايتان را ورزش بدهید. بدین شکل که 1 الی 2 دقیقه در جهت ساعتگرد و برخلاف ساعتگرد مچ‌ها را بچرخانید و همینطور انگشتان دست‌ها را به آرامی ماساژ بدهید. انجام این فعالیت‌ها سبب می‌گردد مفاصل انگشتان دست در گیر کم آبی، درد و گرفتگی نشود. توجه داشته باشيد که بی‌حرکتی و ثابت ماندن وضعيت مچ‌ها هنگام نوازندگی برای مدت طولانی، می‌تواند آسيب جدی به همراه داشته باشد. که در نهایت منجر بیماری‌های همچون سندروم تونل کارپال شود. اصلی‌ترين دلیل دردهای مچ دست برخی هنر جویان بعد از تمرین و همچنین احساس درد و بی حسی، کرامپ عضلانی، اسپاسم، گزگز و … در انگشتان پس از مضراب، اين می‌باشد که انگشتان دست و مچ‌ها را نرمش نمی‌دهند و آمادگی بدنی مورد نیاز برای نوازندگی را ندارند.

هنگامی‌که انگشت به پرده‌ها نمی‌رسد، دست را تکان دهيد

اين نکته بسيار اساسی می‌باشد، برای مثال می‌خواهید روی پوزیسیون «می»، انگشت‌گذاری فرمائید؛ انگشت اولیه روی پرده می، انگشت دوم روی پرده فا و انگشت سوم روی پرده سُل قرار می‌گيرد، ولی در بسياری از هنرجويان پس از قرار گیری انگشت‌ها روی می و فا، انگشت سوم به سُل نمی‌رسد. در اين شرایط، برای اینکه انگشت سوم به پرده سُل رسد می‌بایست انگشت اولیه را از روی پرده می، بردارید و دست را پايين‌تر بیاروید و توجه کنید و که انجام این کار هیچ اشکالی ندارد. برخی فکر می‌کنند مطلقاً می‌بایست دستشان روی پرده اولی که گرفته‌اند اثبات بماند. ولی بايد بدانيد اين قضیه دقیقاً مانند صفر پشت عدد است و شما زمانی پرده بعدی را بگیرید، پرده پیشین صدایی نمی‌دهد! پس می‌توانید انگشتتان را از روی پرده پیشین بردارید و اینگونه انگشت سوم راحت‌تر به پرده سُل می‌رسد. همچنين تلاش کنيد در سایر پوزیسیون‌ها نيز این مفاد را رعایت فرمایید تا علاوه بر نوازندگی آسوده‌تر، از آسيب‌های حرکتی احتمالی جلوگيری نماييد.

تمرین مداوم روی پرده‌های ساز را فراموش نکنید.

پيشنهاد می‌کنيم برای آنکه انگشتان‌ دست‌ هنگام نوازندگی راحت‌تر‌ تکان بخورند، اين تمرین بسيار عالی را اجرا کنید. در پوزیسیون ابتدایی روی سیم‌های دو و سل، تمرین کنید. بدین شکل که از دو «دست باز» استارت فرمائید آنگاه «ر – می – فا» سپس سل «دست باز» به‌دنبالآن «لا – سی – دو» این تمرین را هر روز 5 دقيقه پیشین و بعداز تمرين درس‌های نوازندگی به طور رفت و برگشت اجرا کنید. می‌توانید روی سایر پوزیسیون‌ها هم این تمرین را اعمال کنید.

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *