نیویورک- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در پی رد شدن درخواست‌هایش از سوی دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای فشار بر روسیه به قانونگذاران آمریکایی متوسل شد.


به گزارش روز شنبه به وقت محلی سی ان ان، رئیس‌جمهوری اوکراین در تماس ویدئویی با قانونگذاران آمریکایی، از واشنگتن برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین کمک خواست.


زلنسکی از سناتورهای آمریکایی همچنین خواست تا تحریم‌های بیشتری علیه روسیه، از جمله در زمینه انرژی وضع کنند و کمک نظامی بیشتر به نیروهای اوکراینی ارائه دهند.


به گفته یک سناتور آمریکایی، پیام کلی زلنسکی درخواست برای کمک بیشتر از سوی آمریکا بود.


یکی دیگر از سناتورهای حاضر در این تماس گفت که زلنسکی  همچنین خواستار ممنوعیت واردات نفت از روسیه، تعلیق تمام نقل و انتقالات تجاری مانند شرکتهای ویزا و مسترکارت  شد  و از قانونگذاران خواست جنگنده های بیشتری در اختیار خلبانان اوکراینی قرار دهند.


آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین توسط آمریکا و متحدانش در ناتو می تواند منجر به “جنگ تمام عیار در اروپا” شود.


بلینکن روز جمعه در سخنانی در بروکسل گفت که واشنگتن به همکاری با متحدانش ادامه خواهد داد تا ابزار مورد نیاز اوکراینی ها برای دفاع از خود در برابر تجاوز روسیه را فراهم کند.


وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: تنها راه برای اجرای یک منطقه پرواز ممنوع ارسال هواپیماهای ناتو به حریم هوایی اوکراین و سرنگون کردن هواپیماهای روسی است و این می‌تواند منجر به یک جنگ تمام عیار در اروپا شود.


وی تصریح کرد: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به صراحت گفته است که ما وارد جنگ با روسیه نمی شویم.


وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که کاهش عرضه جهانی انرژی به دلیل تحریم های روسیه در راستای منافع راهبردی نیست، زیرا باعث افزایش قیمت گاز در داخل و همچنین افزایش درآمد روسیه از طریق افزایش قیمت انرژی می‌شود.


یک گروه دو حزبی از سناتورهای آمریکایی در پی وقوع جنگ در اوکراین طراحی را ارائه کرده اند که واردات نفت از روسیه را ممنوع می کند.


جو مانچین  سناتور دموکرات عضو این گروه که خواستار افزایش تولید نفت داخلی آمریکا است، می‌گوید: انرژی به یک سلاح تبدیل شده است. ما می‌توانیم با این سلاح مقابله کنیم.


به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه(۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.


 پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه(۵ اسفند ماه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.


همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.




You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *