دستورالعمل هایی برای فعالیت در رسانه های اجتماعی NPR
بخشی از کتاب ۱۰ بخشی «راهنمای اخلاق» NPR (رادیوی ملی عمومی آمریکا) به استفاده صحیح از رسانههای اجتماعی اختصاص دارد. در مطلب حاضر توجه خبرنگاران NPR به مفاهیم و مواردی مانند تعالی، احترام، دقت و صداقت در رسانههای اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.
۱- تعالی (Excellence):
رسانههای اجتماعی در صورت مدیریت صحیح ابزارهای مفیدی هستند. هنگامی که وبلاگنویسان NPR در مورد اخبار فوری مطلب میگذارند به مطالب تاییدنشدۀ رسانههای اجتماعی استناد نمیکنند ـ اگرچه ممکن است از اطلاعاتی که در آنجا پیدا میکنند برای گزارشگری خود استفاده کنند. آنها در نسبتدادن اطلاعاتی که ارائه میکنند دقیق هستند و درباره آنچه که NPR قادر به تأیید یا عدم تأیید آنها است آگاه هستند.
هنگامی که خبرنگاران NPR وارد فضایی میشوند، ممکن است بحثهایی را که در سایتهای رسانههای اجتماعی بهعنوان لحن یا روحیه یا واکنش عمومی به یک رویداد وجود دارد را مطرح کنند. اما آنها میفهمند که این بحثها مانند بررسیهای علمی افکار عمومی یا جایگزینی برای نوع گزارشهای عمیق که منجر به درک عمیق از یک موضوع میشود نیستند.
همه خبرنگاران NPR میدانند که برای استفاده بیشتر و بهتر از رسانههای اجتماعی، باید اجتماعات موجود در این رسانهها را درک کنیم. بنابراین ما به فرهنگ دیگران احترام میگذاریم و با افراد آنلاین به همان صورتی برخورد میکنیم که با افراد در عالم واقع و در حالت آفلاین برخورد داریم. ما خودمان را در چنین سایتهایی تحمیل نمیکنیم. ما میهمان هستیم و به همین ترتیب رفتار میکنیم.
۲- احترام (Respect)
کلمات مهم هستند، سعی کنید لحن مناسب به کار ببرید: وقتی عصبانی هستیم هر حرفی را نمیزنیم. ما حرف ناپسند نمیزنیم. قبل از اینکه پاسخ بدهیم باید پاسخ خود را در ذهن مرور کنیم. لحن و نیت بسیار مهم است. کلماتی که هنگام عصبانیت به کار میروند ممکن است در زمینههای دیگر باعث خنده و تمسخر شوند.
وقتی از کار خبرنگاران NPR انتقاد میشود باید طوری با همکاران خود رفتار کنیم که دوست داریم آنها به همان شیوه با ما رفتار کنند. اگر قرار است از آنها انتقاد کنیم باید رودروی آنها باشد نه در شبکههای اجتماعی
چگونه با دیگران رفتار کنیم: بعضی اوقات میخواهیم در مورد NPR در رسانههای اجتماعی بنویسیم. به اشتراک گذاشتن کار همکاران بد نیست. البته اشاره به پوشش NPR از وقایع خبری کاملاً خوب است. اما وقتی از کار خبرنگاران NPR انتقاد میشود باید طوری با همکاران خود رفتار کنیم که دوست داریم آنها به همان شیوه با ما رفتار کنند. اگر قرار است از آنها انتقاد کنیم باید رودروی آنها باشد نه در شبکههای اجتماعی.
هنگام مطلب گذاشتن درباره کارهای NPR، به قانون کپی رایت احترام بگذارید. به عنوان مثال، لینکدادن از وبلاگ یا نمایه فیسبوک به مطلبی که در NPR منتشر کردهایم خوب است اما نباید متن کامل یا صوتی را از یک سایت شخصی یا صفحه وب کپی کنید.
چگونه با رفتارهای سوءاستفادهگرانه دیگران روبهرو شویم: خبرنگاران نیز دقیقاً مانند سایر حرفهها از ستایش کارهای خوبشان لذت میبرند. اما برخلاف مشاغلی که مورد توجه عموم قرار نمیگیرد، خبرنگاران باید بپذیرند که انتقادکردن بخشی از کار آنها است. ما میدانیم کلماتی که مینویسیم و میگوییم، عکسها و فیلمهایی که پست میگذاریم، نمودارهایی که ما تولید میکنیم و چیزهایی که در رسانههای اجتماعی میگوییم ممکن است دیگران را عصبانی کنند. اگر ما مایل به ارائه حقایقی هستیم باید آماده رویارویی و مقابله با برخی از مردم باشیم.
ما نباید با کسانی که گزارشهای ما را دوست ندارند، ارتباطات تهدیدآمیز یا مبتنی بر سوءاستفاده داشتهباشیم. ما نباید که بخاطر جنسیت، نژاد، مذهب یا هر عامل شناسای دیگر، مورد حمله قرار بگیریم.
اگر پیام مخاطبان ناخوشایند بود اما تهدیدآمیز نبود و در مورد کارهایی است که شما واقعاً انجام دادهاید، سعی کنید با چیزی در این سطوح پاسخ دهید: «من از بازخورد سازنده قدردانی میکنم. میتوانید درباره آنچه شما را نگران کرده است، بیشتر به من بگویید؟» اگر شخص بهطور سازنده پاسخ دهد، شما مکالمه را ادامه میدهید. اگر فرد همچنان ناخوشایند حرف زد یا سوءاستفاده کرد گفتگو را ادامه ندهید.
اگر پیغامی تهدیدآمیز است، به آن پاسخ ندهید. در عوض، آن را به لیست داخلسازمانی «NPRThreats» ما منتقل کنید. این پیامهای تهدیدآمیز توسط مدیران عملیاتی حقوقی، امنیتی و اخبار ما خوانده میشود. آنها اقدامات مناسب را انجام میدهند و شما را از آنچه انجام میدهند آگاه خواهند ساخت.
البته خبرنگاران NPR باید بدانند که چنانچه مورد حمله قرار بگیرند کاملاً تحت حمایت NPR هستند.
ما هنجارهای جامعه را در نظر میگیریم: ما میدانیم که جوامع مختلف ـ آنلاین و آفلاین ـ فرهنگ، قوانین و معیارهای خاص خود را دارند و باید به آنها احترام بگذاریم. قواعد اخلاقی ما در شرایط مختلف تغییر نمیکند، اما ممکن است تصمیمات ما تغییر کند.
آگاهیداشتن از این هنجارها حیاتی است. سعی کنید در مورد فرهنگ هر بستر رسانه اجتماعی آگاهی داشته باشید. همکاران شما میتوانند یک منبع فوقالعاده برای کمک به شما در سرعتبخشیدن به آشنایی با تنظیمات ناآشنا باشند.
همچنین، در نظر داشته باشید که چگونه عملکرد شما در یک جامعه بر گزارشگری شما تأثیر خواهد گذاشت. همانطور که رفتارهایی مانند نحوه سخنگفتن یا لباسپوشیدن را در موقعیتهای مختلف تنظیم میکنید، در مورد آنچه ممکن است برای گزارش موثر در رسانههای اجتماعی مفید یا مضر باشد نیز فکر کنید.
دقت
فقط به انتشار اطلاعات اکتفا نکنید، احتیاط کنید، شک کنید و در مورد اطلاعات منتشر شده متن اضافه کنید: هنگام تعیین اینکه آیا میخواهید اطلاعاتی را منتقل کنید که توسط رسانهها یا افراد دیگر در رسانههای اجتماعی گزارش شده است، فکر کنید. وقتی در رسانههای اجتماعی به آنچه دیگران میگویند اشاره میکنیم، بسیاری از افراد فکر میکنند که این اطلاعات متعلق به خودمان است. از خود بپرسید که آیا این بستر، یکی از حسابهای رسمی NPR در رسانههای اجتماعی است یا مطلبی در حساب شخصی یک خبرنگار NPR.
گزارشی درباره آنچه در رسانههای اجتماعی منتشر میشود، میتواندبه شنوندگان و خوانندگان ما بینش ارزشمندی از اخبار روز ببخشد. ما شما را تشویق میکنیم که این کار را انجام دهید. البته باید دستورالعملهایی را در ذهن داشته باشید.
یک نکته این است که در مورد آنچه انجام میدهیم شفاف باشیم. ما به خوانندگان میگوییم چه چیزی تأیید شده است یا هنوز تایید نشده است.
اگر ما در حال بازتولید اطلاعات هستیم، به این دلیل است که فکر میکنیم ارزش دارد. ما میدانیم که انجام این کار ممکن است اینطور به نظر برسد که داریم گفتههای NPR را توجیه میکنیم. به همین دلیل ما از کارکرد «نقلقول توییت» استفاده میکنیم و سپس در مورد آن مینویسیم و متن اضافه میکنیم و این را روشن میکنیم که چه چیزی توسط شخص دیگری یا رسانه خبری دیگری ارسال شده است. این را بهخاطر داشته باشید: ممکن است یک ریتوییت بهعنوان تأیید آنچه توییت شده است دیده شود.
ما کسانی را که اطلاعات خود را در رسانههای اجتماعی میگذارند برای ارائه شواهد به چالش میکشیم. هنگامی که نگرانی داریم شک میکنیم و سؤالاتی میپرسیم ـ بعضی اوقات ساقطکردن و پایینکشیدن شایعات برای خوانندگان ارزش زیادی دارد.
همیشه یک سؤال مهم را مطرح میکنیم: آیا قصد داریم یک شایعه کمنظیر را گسترش دهیم یا میتوانیم اطلاعات شایسته و معتبر (حتی اگر تأییدنشده) را بهشکلی شفاف و با احتیاطهای مناسب منتقل کنیم؟
مهمتر از همه، این است که با احتیاط عمل کنید؛ بهویژه هنگامی که اخبار مشخص و دقیق نیست و گزارشهای مختلفی در مورد رویداد موردنظر وجود دارد. این بدان معنی است که ما برای تأیید به منابع دیگری نیز نیاز داریم.
اگر شک دارید، با «تیم مسئول» در موضوع مشورت کنید: در NPR تیمی تشکیل شده است با نام «تیم مسئول» که خبرنگاران درصورت نیاز میتوانند برای آشنایی با اصول خبرنگاری و چگونگی اعمال آنها به این تیم مراجعه کنند. اعضای این گروه در جمعآوری اطلاعات از منابع مختلف، در اثبات اعتبار هرچه بیشتر اطلاعاتی که ارسال میشود و همچنین در تجزیهوتحلیل مطالب مورداستفاده تخصص دارند.
با احتیاط عمل کنید؛ بهویژه هنگامی که اخبار مشخص و دقیق نیست و گزارشهای مختلفی در مورد رویداد موردنظر وجود دارد. این بدان معنی است که ما برای تأیید به منابع دیگری نیز نیاز داریم
تفاوتها و جزئیات صدایی یا متنی میتوانند در مبادلات آنلاین از دست بروند. بنابراین در صورت لزوم، اطلاعات جمعآوری شده از طریق اینترنت را با مصاحبه حضوری یا تلفنی، روشن و تأیید کنید. بهعنوان مثال، وقتی یک رسانه اجتماعی مطلبی گذاشته است که خود آن مطلب یک خبر است، برای تأیید منشأ اطلاعات با منبع تماس بگیرید و درک بهتری از معنای آن خبر به دست آورید. باید سعی کنیم به اندازه مخاطبان و کاربرانمان در استفاده از رسانههای اجتماعی پیشرو باشیم. تیم مسئول در این حوزه یک سرمایه اصلی در این کار است.
مراقب استفاده از تصاویری باشید که بهصورت آنلاین ارسال شدهاند: در استفاده از عکسها و فیلمهایی که بهصورت آنلاین توسط افراد ارسال میشود، تمام تلاش خود را به کار ببرید و صحت آنها را مورد بررسی قرار دهید و در صورت شکداشتن آنها را منتشر نکنید.
تصاویر قابل دستکاری هستند. فیلم قدیمی میتواند دوباره ارسال و ساخته شود. عکس یا ویدیوییکه در یک قسمت از جهان گرفته شده است میتواند مجدداً دستکاری و بستهبندی شود و جاهای دیگری را به تصویر بکشد.
همچون دیگر اطلاعات، شک و تردید سالم را در مورد تصاویری که با آنها روبهرو میشوید به کار بگیرید، با این فرض که همه این تصاویر یا فیلمها معتبر نیستند. سپس، از طریق سوالهای زیر از «تیم چندرسانهای» و «تیم مسئول» NPR (و همچنین در صورت مواجه شدن با مشکلات حقوقی، تیم حقوقی NPR) کمک بگیرید:
ـ چه زمانی ارسال یا بارگذاری شده است؟
ـ آیا تصاویر یا ویدیوها با آنچه توسط متخصصان (خدمات کابلی، شبکههای خبری و غیره) توزیع شده مطابقت دارد؟
ـ آیا این کار اصلی است یا رونوشتی از آنچه دیگران انجام دادهاند؟
ـ آیا این شخص حق توزیع کار را دارد و آیا این مواد را برای استفاده دیگران در دسترس قرار داده است؟
منبع: npr.org