P style=”TEXT-ALIGN: justify”>پویا محمودیان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره ششمین دوره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی اظهار داشت: فجر ششم صنایع‌دستی به عنوان اولین دوره این رویداد در دولت سیزدهم است که با شعار محوریت ترویج فرهنگ اصالت و کاربرد در صنایع‌دستی، برگزار می‌شود. آشنایی با هنرمندان جوان و کشف استعدادهای نو در عرصه صنایع‌دستی و ایجاد فضایی برای مواجهه بی‌واسطه مخاطبان با آثار صنایع‌دستی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این رویداد است. 


معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، رویش دوباره سرو را از بخش‌های ویژه ششمین دوره جشنواره فجر صنایع‌دستی توصیف کرد و توضیح داد: در این دوره از جشنواره، علاوه بر برگزیدگان از فرزندان ادامه‌دهنده راه پدران و مادران هنرمند و فعال در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از شهرها و روستاهای مختلف کشور، به دلیل تاکید بر تداوم تولید محصولات صنایع دستی و زنده نگه داشتن هنر خانوادگی خود، شناسایی، معرفی و تجلیل و تکریم می‌شوند تا تشویق و ترغیبی برای این جوانان در حفاظت از رشته‌های هنری خانواده‌هایشان باشد.  


ایران یکی از کشورهایی است که از نظر خانواده های صنایع دستی و هنرهای سنتی بسیار غنی است


وی تاکید کرد: رویش دوباره سرو، در ارج‌گذاری به تداوم و حفاظت از هنر صنعت خانوادگی، تلاش می‌کند که سایر جوانان هم به تحصیل، سرمایه‌گذاری و فعالیت در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی ترغیب شوند.  


معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی وزارت میراث‌فرهنگی توضیح داد: در رویش دوباره سرو، ادارات کل استانی میراث فرهنگی، خانواده های فعال در حوزه صنایع دستی که فرزندانشان هنر خانوادگی را ادامه می دهند شناسایی و به ستاد جشنواره معرفی می‌کنند، و بعد از ارزیابی در آیین اختتامیه ششمین دوره جشنواره فجر صنایع دستی تکریم می‌شوند. 


محمودیان تاکید کرد: در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به توسعه فرهنگ خانواده‌ صنایع‌دستی (Craft Family) اعتقاد داریم، زیرا ایران یکی از کشورهایی است که از نظر خانواده های صنایع دستی و هنرهای سنتی بسیار غنی است و رسالت ما حفظ و حمایت این نوع خانواده‌ها در شهرها و روستاهای کشور است.


پیوند «مهر اصالت» و «فجر صنایع‌دستی» 


محمودیان گفت: با برگزاری جشنواره‌های فجر صنایع‌دستی سعی داریم پیوندی میان مهر اصالت و فجر صنایع دستی برقرار کنیم. داوری مهر اصالت ملی در حال برگزاری است، در این دوره از نخبگان و صاحب نظران بومی و به صورت منطقه‌بندی برای داوری مهر اصالت صنایع‌دستی استفاده کردیم. 


معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: مهر اصالت بر اساس معیارهایی مانند تجاری‌سازی، استانداردسازی، سفارش پذیری و کاربردی بودن انجام می‌شود، اما فجر صنایع‌دستی بر اساس شناسایی و داوری آثار فاخر و منحصر به فرد صنایع‌دستی و هنرهای سنتی که هر سال خلق می‌شود، برگزار می‌شود. 


وی افزود: امسال در داوری‌های مهر اصالت با آثاری روبه‌رو شدیم که علاوه بر کاربردی بودن بسیار فاخر و نفیس هستند و امتیازهای بالایی هم از داوران دریافت کردند، امسال در فجر ششم صنایع‌دستی که در بهمن ماه برگزار می‌شود، در نمایشگاه جانبی به عنوان بخش ویژه، آثار فاخر و برگزیده مهر اصالت ملی که جنبه کاربردی شدن و سفارش پذیری دارند، به نمایش گذاشته می‌شود. 


محمودیان تاکید کرد: زیبایی و نفیس بودن آثار صنایع‌دستی علاوه بر اینکه می‌تواند به صورت فاخر و منحصر به فرد خودنمایی کند، بلکه می‌تواند قابلیت و ویژگی کاربردی شدن در زندگی روزمره را هم به نمایش بگذارد، امسال تصمیم داریم ارتباط اصالت و کاربرد صنایع‌دستی را در جشنواره فجر ششم در معرض دید علاقه‌مندان و هنرمندان این حوزه قرار دهیم.



۱۲ و ۱۳ بهمن ؛ نتایج اولیه جشنواره / ۱۶ و ۱۷ بهمن، آخرین مهلت تحویل آثار 


فراخوان ششمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با محوریت ترویج فرهنگ اصالت و کاربرد در صنایع‌دستی روز گذشته ( ۱۹دی ماه ۱۴۰۰) منتشر شد. به نمایش گذاشتن آخرین دستاوردهای صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایران، آشنایی با هنرمندان جوان و کشف استعدادهای نو در عرصه صنایع‌دستی و ایجاد فضایی برای مواجهه بی‌واسطه مخاطبان با آثار صنایع‌دستی، از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره به حساب می‌آید. 


در این فراخوان تاکید شده است: هر هنرمند مجاز به تحویل سه اثر از جدیدترین محصولات هنری خود است و آثار ارسالی باید مبتنی بر شیوه‌های تولید دستی خلق شده باشد.مهم‌ترین شاخص انتخاب آثار وجود متمایز صنایع‌دستی از لحاظ طراحی، کیفیت اجرای اصالت، هویت و کاربرد خلاقانه است. 



انتخاب آثار در دو مرحله انجام می‌شود که در مرحله اول تصاویر بررسی شده و در مرحله دوم اصل آثار به انتخاب داوران، به نمایشگاه راه خواهد یافت. پذیرفته شدگان آثار در مرحله اول به معنای راه‌یابی به نمایشگاه نیست و آثار نهایی در مرحله دوم توسط هیئت داوران انتخاب خواهند شد و به بخش نمایش راه می‌یابند. نتایج اولیه جشنواره ۱۲ و ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ اعلام می‌شود و مهلت تحویل آثار به دبیرخانه ۱۶ و ۱۷ بهمن امسال در نظر گرفته شده است


اعطای سرو سیمین به ۶ هنرمند برگزیده


در این جشنواره به ۶ هنرمند برگزیده نشان سرو سیمین ویژه جشنواره فجر صنایع‌دستی به همراه جایزه غیرنقدی و به ۶ هنرمند برگزیده دیگر دیپلم افتخار و جایزه غیرنقدی اعطا می‌شود. 


متقاضیان می‌توانند تصاویر آثار خود را به همراه اطلاعات اثر شامل نام اثر، تکنیک، نام سازنده اثر، شهر و شماره ثابت و همراه و نشانی دقیق پستی، تا تاریخ ۸ بهمن ۱۴۰۰ به نشانی اینترنتی جشنواره Fajr.handicrafts@gmail.com ارسال کنند. 


محل تحویل آثار و محل نمایش آثار برگزیده موزه ملی ایران بخش دوران اسلامی خواهد بود و مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ۱۸ بهمن و مراسم اختتامیه آن ۲۴ بهمن است. 


متقاضیان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های ۰۲۱۶۱۰۶۳۴۱۹، ۰۲۱۶۱۰۶۳۴۲۱ و ۰۲۱۶۱۰۶۳۷۱۷ تماس بگیرند و یا به دبیرخانه جشنواره واقع در ساختمان مرکزی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به نشانی تهران، خیابان آزادی تقاطع بزرگراه یادگار امام (ره) مراجعه کنند.


ساعات بازدید از نمایشگاه آثار منتخب در موزه ملی ایران ساعت ۱۰ تا ۱۶ و ۳۰ دقیقه به جز پنجشنبه و جمعه و ایام تعطیل در نظر گرفته شده است. 


You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *