نیویورک – ایرنا- نشست اضطراری و فوری مجمع عمومی سازمان ملل که از صبح دوشنبه به وقت محلی درباره بحران اوکراین آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و گفته می شود بیش از ۷۰ کشور جهان تقاضای سخنرانی در این نشست را داشته اند.


به گزارش خبرنگار ایرنا، نشست فوری و اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین که از صبح دوشنبه به وقت محلی آغاز شده ، پس از ساعتی تنفس دوباره به کار خود ادامه داده است و سخنرانی ها در نوبت عصر همچنان ادامه دارد.


از تحقیقات بین المللی استقبال می کنیم


سفیر و نماینده کرواسی در سازمان ملل در نشست عصر دوشنبه مجمع عمومی سازمان ملل در سخنانی افزود: ما از آغاز تحقیقات دادگاه بین المللی در مورد جنایات جنگی در اوکراین استقبال می کنیم.


وی افزود کرواسی به شدت تهاجم بی دلیل به اوکراین را محکوم می کند. ما از روسیه می خواهیم فوری  از اوکراین خارج شود.


سفیر کرواسی در سازمان ملل همچنین گفت که از بلاروس می خواهیم مشارکت در این تهاجم غیر قانونی را متوقف کند.  ما از همه کشورهای سازمان ملل می خواهیم یک صدا خواهان توقف جنگ در اوکراین شوند.


ترکیه آماده میانجیگیری است


سفیر و نماینده ترکیه در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت،این اقدام تهاجم روسیه غیر قابل قبول، غیر قانونی و بی دلیل است. ما هیچگاه نمی توانیم به کشته شدن غیر نظامیان بمباران شهرها بی توجهی کنیم.


نماینده دولت رجب طیب اردوغان در سازمان ملل افزود:حمله روسیه به اوکراین نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور است. ما تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق دونتسک و لوگانسک را رد می کنیم. ما همچنین لفاظی جدید روسیه در مورد نیروهای اتمی را محکوم می کنیم.


این دیپلمات کشور ترکیه تصریح کرد ما از روسیه می خواهیم به درخواست های جامعه جهانی توجه کند و تمام نیروهای خود را از اوکراین خارج کرده و به میز مذاکره بازگردد. ترکیه آماده میانجیگری برای یک راه حل مسالمت آمیز برای خروج از این بحران است.


وی تصریح کرد گفتگوهای امروز میان اوکراین و روسیه باید مبتنی بر نتیجه باشد. اعضای سازمان ملل باید از منشور سازمان ملل دفاع کنند. تهاجم روسیه به اوکراین سبب تضعیف اصول مشترک ما نخواهد شد. ترکیه همچنان با جنگ و درگیری مخالفت خواهد کرد و خواهان صلح و مذاکره خواهد شد.


ایرلند: تصمیم دولت روسیه برای جنگ به اعتبارش صدمه زده است


یکی از دیپلمات های نمایندگی ایرلند در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت، با وجود تلاش های واقعی دیپلماتیک نگرانی های ما به واقعیت تبدیل شده است. ایرلند به شدت حمله روسیه به اوکراین را محکوم می کند. استفاده روسیه از وتو در شورای  امنیت برای توجیه حمله خود به اوکراین است. 


این دیپلمات کشور ایرلند در نمایندگی این کشور در سازمان ملل افزود مسولیت بر عهده کسانی است که درگیری را به جای صلح و مذاکره انتخاب کردند. تصمیم دولت روسیه برای جنگ به موقعیت و اعتبار این کشور صدمه زده است. 


وی اضافه کرد ایرلند همچنین نقش بلاروس در جنگ اوکراین را محکوم می کند. تصمیم این کشور برای تغییر وضعیت غیر هسته ای بلاروس بسیار نگران کننده است. ایرلند تعهدات بلاروس را به این کشور یادآور می شود.


وی ادامه داد تهاجم روسیه یک بحران انسانی تازه ایجاد کرده است. همه طرفها باید به تعهدات خود بر اساس قوانین بشردوستانه عمل کنند. ما نگران گزارش های  منتشر شده مبنی بر استفاده از بمب های خوشه ای توسط ارتش روسیه هستیم. سازمان ملل باید هرگونه نقض حقوق زنان را محکوم کند.


این دیپلمات ایرلندی گفت ما از روسیه می خواهیم تا فورا خصومت ها را متوقف و نیروهای خود را بدون هیچ شرطی از این کشور خارج کند.


ژاپن: حمله روسیه را محکوم و از تلاش های جهانی برای حذف مسکو از سوئیفت حمایت می کنیم


نماینده دولت ژاپن در سازمان ملل نیز در نشست اضطراری و فوری عصر دوشنبه مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین در سخنانی گفت: حمله روسیه به اوکراین به شدت حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را نقض می کند. اقدامات روسیه نقض قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل است.


این دیپلمات ژاپنی  افزود ژاپن تهاجم روسیه را محکوم می کند و از این کشور می خواهد نیروهای خود را از اوکراین خارج کرده و به مسیر گفتگو بازگردد.


وی اضافه کرد: ژاپن از تلاش های جهانی برای حذف روسیه از سوئیفت حمایت می کند و علیه مقامات روسیه از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تحریم وضع کرده است.


مخالفت مکزیک با حق وتو


سفیر و نماینده مکزیک در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت مکزیک بر مخالفت خود با حق وتو تاکید می کند. مکزیک بار دیگر از اعضای دایمی شورای امنیت می خواهد از حق وتوی خود استفاده نکنند مخصوصا در زمانی که خود این اعضا در مسایل ایجاد شده نقش دارند.


وی افزود مکزیک بر حاکمیت و تمامت ارضی اوکراین تاکید و تهاجم روسیه به این کشور را محکوم می کند.
 


یونان: کشورها از استفاده از تهدید و زور خودداری کنند


نماینده یونان در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: تمام کشورها باید از تهدید و استفاده از زور خودداری کنند. یونان با قدرت حملات علیه اوکراین را محکوم و از حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور حمایت می کند.


آلبانی: شوروی مرده است


سفیر و نماینده دائم آلبانی در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: شوروی مرده است و هیچ رویا، جنگ و اقدامی نمی تواند آن را بازگرداند.


نماینده دولت آلبانی که آمریکا را در کارزار ضد روسی حمایت می کند، افزود ما حمله روسیه به اوکراین را محکوم می کنیم. ما همچنین مشارکت بلارس را در این تهاجم محکوم کرده و از آن کشور می خواهیم به تعهدات بین المللی خود عمل کند.


هند: از مذاکرات مستقیم میان روسیه و اوکراین حمایت می کنیم


سفیر و نماینده دائم هند در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: هند به شدت از وخیم شدن اوضاع در اوکراین نگران است و خواهان توقف فوری خشونت ها در این کشور است.


این مقام دولت هند که در رای گیری برای قطعنامه ضد روسی آمریکا رای ممتنع داد، افزود: همه اعضای سازمان ملل موظف به رعایت منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی و تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها هستند.


وی تصریح کرد حل مسالمت آمیز این مسائل، موضع ثابت هند بوده است و ما از مذاکرات مستقیم میان روسیه و اوکراین حمایت می کنیم.


به گزارش ایرنا، نمایندگان کشورهای مختلف جهان در سازمان ملل تاکنون در روز نخست نشست اضطراری و فوری مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین سخنرانی کرده اند که غربی ها در حمایت از اوکراین و ضد روسیه و حامیان روسیه همچون چین، روسیه ، هند و امارات در حمایت از مسکو و دعوت به خویشتنداری و در پیش گرفتن دیپلماسی سخن گفته اند.
قرار است دومین روز نشت اضطراری و فوری مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین صبح سه شنبه به وقت محلی ادامه یابد.


پس از پایان سخنرانی ها، قرار است قطعنامه ای در حمایت از اوکراین و محکوم کردن روسیه به رای گذاشته شود. البته برخی کشورها نیز پس از رای گیری درباره رای خود سخنرانی خواهند کرد.




You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *