نیویورک- ایرنا- کریس مورفی سناتور ایالت کنتیکت آمریکا بار دیگر به شکست سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران اذعان کرد و گفت که این سیاست فاجعه بار بود.


این عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: تنها نکته مثبت سیاست فاجعه‌بار “فشار حداکثری” ترامپ علیه ایران این بود که قطعا ثابت کرد تحریم‌های یکجانبه اوضاع را بدتر می‌کند، نه بهتر.


این نماینده مجلس سنای آمریکا با انتقاد شدید از دولت پیشین آمریکا برای خروج از برجام اظهار داشت که  بعد از اینکه ما از توافق خارج شدیم، ایران قوی‌تر شد.


سناتور ایالت کنتیکت آمریکا پیش از این نیز اذعان کرد ایالات متحده از تحریم های “فشار حداکثری” ترامپ علیه ایران چیزی به دست نیاورد. در واقع اوضاع بدتر شد. حملات بیشتری به نیروهای آمریکایی صورت گرفت. برنامه هسته ای (ایران) بزرگتر شد. ما باید آماده باشیم آن تحریم ها را در ازای بازگشت ایران به پایبندی به توافق (هسته ای) برداریم.


این عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در تازه ترین اظهارنظرش با بیان ادعاهایی اظهار داشت: بعد از اینکه ما از توافق خارج شدیم، ایران قوی‌تر شد و رفتار آنها خطرناک ‌تر شد.  زمانی که توافق ایران برقرار بود، نیروهای نیابتی ایران در عراق به سمت نیروهای آمریکایی شلیک نمی کردند. در واقع مدتی دوش به دوش با داعش می جنگیدند.


این سناتور آمریکایی مدعی شد به محض اینکه ما توافق را ترک کردیم، موشک ها شروع شد. سربازان ما هدف بودند. نزدیک بود یکی از این موشک ها  ۱۰۰ نفر از نیروهای ما را بکشد.


برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.


پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.


ترامپ تمام تحریم‌هایی را که به موجب برجام لغو یا تعلیق شده بود، بازگرداند و سخت‌ترین تروریسم اقتصادی را علیه مردم ایران به کار گرفت  و حتی معافیت های تحریمی را لغو کرد اما کارزار فشار حداکثری او شکست خورد که به اذعان سیاستمداران و صاحبنظران به ویژه دولتمردان کنونی آمریکا، خروج واشنگتن از برجام بدترین تصمیم سیاست خارجی کشورشان در یک دهه اخیر بوده است.


آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی چندین معافیت از تحریم‌ها را در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران امضا کرد؛ اقدامی که تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا برای لغو آنها را تغییر داد.


بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای به کنگره اعلام کرد: معافیت از این فعالیت‌ها به تکمیل توافق برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام کمک می‌کند و زمینه را برای بازگشت ایران به اجرای تعهداتش در این توافق فراهم می‌سازد.


این وزارتخانه همچنین مدعی شد که معافیت تحریمی در راستای خدمت به منافع ایالات متحده در منع اشاعه و ایمنی و محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران طراحی شده است.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: انتفاع اقتصادی واقعی، موثر و قابل راستی‌آزمایی ایران، شرط لازم برای شکل‌گیری توافق است. نمایش رفع تحریم اقدامی سازنده تلقی نمی‌شود.



You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *