تهران – ایرنا – سفارت لهستان در تهران در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور آماده کمک به هرفردی که از جنگ اوکراین فرار کند، است.


به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، سفارت لهستان در تهران، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: اخیرا برخی رسانه‌های ایرانی گزارش‌هایی درباره ادعای موارد بدرفتاری و تبعیض علیه گروه‌هایی از افرادی که از جنگ اوکراین فرار کرده و به لهستان پناهنده شده‌اند، منتشر کرده‌اند. چنین ادعاهایی منعکس کننده وضعیت موجود نیست.برخی رسانه‌های ایرانی اخیرا گزارش‌هایی درباره ادعای موارد بدرفتاری و تبعیض علیه گروه هایی از افرادی که از جنگ اوکراین فرار کرده و به لهستان پناهنده شده‌اند، منتشر کرده‌اند. چنین ادعاهایی منعکس کننده وضعیت موجود نیست.


در ادامه این بیانیه آمده است: در شرایط فعلی نه تنها اوکراینی ها به لهستان پناه برده‌اند، بلکه شهروندان تقریباً همه کشورهای جهان که به طور قانونی در اوکراین اقامت داشته‌اند، از جمله دانشجویان آفریقا، غرب آسیا، همچنین بلاروس و روس نیز به این کشور پناهنده می‌شوند. با این حال، در میان ۱.۱ میلیون پناهنده که قبلاً به دلیل درگیری مسلحانه در اوکراین وارد لهستان شده‌اند، شهروندان کشورهای ثالث – غیر از اوکراین یا کشورهای اتحادیه اروپا – نسبتاً اندک هستند.


لهستان آماده کمک به هرفردی که از جنگ اوکراین فرار کند، است. به عنوان مثال، لهستان به تخلیه چند صد شهروند ایرانی از اوکراین کمک کرد و بازگشت امن آنها را به ایران تسهیل کرد.


مقامات و خدمات لهستانی برای کمک به پناهندگان از همه ملیت‌ها با در نظر گرفتن نیازهای خاص زنان و کودکان، سالمندان و افراد دارای شرایط پزشکی فعالیت می کنند. صلیب سرخ لهستان، مرکز کمک‌های بین‌المللی لهستان، مأموریت پزشکی لهستان و چندین بنیاد و سازمان غیردولتی دیگر برای پناهندگان کمک‌های مالی جمع آوری می‌کنند، کمک های پزشکی، چادر، تخت های اردوگاه، کیسه خواب، پتو، مواد غذایی و محصولات بهداشتی ارائه می دهند. در ده‌ها مکان در سراسر لهستان، مردم برای قربانیان جنگ خون اهدا می‌کنند. نهادهای دولتی لهستان، ادارات محلی، بنیادهای خصوصی و سازمان های اجتماعی با یکدیگر همکاری می کنند تا به پناهندگان کمک کنند و هیچ فردی جا نماند.


نمایندگی های دیپلماتیک معتبر در لهستان، با هماهنگی وزارت امور خارجه، فعالانه به شهروندان خود کمک می کنند تا ترتیب بازگشت آنها به کشورهای مبدا را ترتیب دهند. افرادی که شرایط قانونی ورود به لهستان را ندارند، به دلایل بشردوستانه برای مدت ۱۵ روز به طور موقت اجازه عبور از مرز اوکراین به لهستان را دارند.


تعداد عظیم و دائماً در حال افزایش پناهندگان چالشی جدی برای همه مشمولان – مقامات، سازمان‌های غیردولتی، نمایندگی‌های خارجی – ایجاد می‌کند. با توجه به شرایط، همیشه نمی توان تمام کمک های لازم را بدون تاخیر یا مانع ارائه کرد.


You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *